Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Molly » 13.06.2016 21:57

^ En osaa sanoa, mutta voidaan kokeilla? Laita joku #tosiharvinainenhästäg niin voin katsoa löydänkö yhtään kuvaa! :D Veikkaan kyllä, että yksityisten kuvia ei näy edes tuota kautta. Koska jos merkkailen omia kuvia niitä julkaistessa, niin instagram tarjoaa kätevästi samantyylisiä tägejä mitä alan kirjoittaa, ja näyttää samalla lukumäärän, kuinka monesti niitä on käytetty. Kuitenkin, jos tietyllä tavalla tägättyjä kuvia itse selaa, näkee niitä huomattavasti vähemmän kuin mitä se lukumäärä ilmoittaa.
Molly
 
Viestit: 95
Liittynyt: 04.01.2016 22:57

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja cinnamon » 14.06.2016 07:47

Ei ne näy muille kuin kavereille, jos profiili on yksityinen :)
cinnamon
 
Viestit: 129
Liittynyt: 30.12.2015 20:41

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja cinnamon » 15.06.2016 12:03

Olin maksanut edellisen puhelinlaskuni vahingossa kahteen kertaan, joten nyt tuli seuraava puhelinlasku, jonka summa on 0,00 euroa. Pitääkö se jotenkin "suorittaa" eli laitanko menemään maksun nollalla eurolla, että näkyy heidän laskutusjärjestelmässään? Vai voinko antaa sen vain olla? :D Eipä ole tullut aiemmin maksettua vahingossa liikaa...
cinnamon
 
Viestit: 129
Liittynyt: 30.12.2015 20:41

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 15.06.2016 19:14

Mullekin on joskus tullut nollan euron lasku, oon jättänyt reagoimatta siihen eikä oo tullut enää mitään jälkiseuraamuksia. Tosin pohdin kyllä silloin samaa kuin cinnamon, eli jos joku tietää virallisen menettelytavan tähän niin kertokoon ihmeessä!

Ja kiitos omaan kysymykseeni vastaamisesta. Arvelinkin, että ei ne yksityiset kuvat kellekään näy, mutta kaverini väitti muuta. Nytpä tiedän :)
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Sea » 16.06.2016 17:20

Ei niille nollalaskuille tai hyvityslaskuille tarvitse tehdä mitään, ellei sitten itse tiedä että siinä on virhe. Sitten kannattaa tietysti olla laskuttajaan yhteydessä!
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 20.06.2016 22:56

Keskikesähän se on nyt suomen mittapuun mukaan ja Jordaniassa Ramadan paastokuukausi menossa, mutta sain idean, että
haluan tehdä piparkakkuja :roll:
Ja täältähän ei mitään suomentyyppistä tummaa siirappia löydy, joten millä sen oikein korvaisin?
Goolettamalla olen vaihtoehtoja etsinyt ja kaupoista(Carrefour ja Safeway) löytyy fariinisokeria, eli brown sugar
ja myöskin vaahterasiirappia, eli maple syrup ja myöskin taatelisiirappia löytyy mikä on oikeastaan
kaikkein halvin vaihtoehto, mutta maku voi taatelisiirapilla muuttua liikaa.
Joten kukas kokkinero osaa neuvoa, millä kyseisillä aineilla oikein saisi ihan samanmakuisia
piparkakkuja, kuin tavallisella suomalaisella tummalla siirapilla.
Ai niin ja millä mittasuhteilla, esim.jos tummaa siirappia tulisi 2dl, niin paljonko silloin
vaihtoehdon pitäisi olla deseinä fariinisokerissa ja vaahterasiirapissa?
8-)
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 21.06.2016 11:46

^ Fariinisokeri on paljon lähempänä oikeaa makua kuin vaahterasiirappi, jota en suosittele, jos nimenomaan perinteistä makua tavoittelet. (Muuten vaahterasiirappi on aivan ihanaa esim. jäätelön kastikkeena!) Itse asiassa fariinisokeri on valmistettu sokerista ja siirapista, joten pipareissa sekä siirappi että sokeri kannattaa molemmat vaihtaa fariinisokeriin, jotta aromia tulee tarpeeksi. Siirapissa on tietysti mukana hieman vettä, joten sitä voi lisätä tilkan fariinisokerin joukkoon, jotta taikinan rakenteesta tulee oikea. Vedestä huolimatta desilitra siirappia makeuttaa enemmän kuin desilitra (fariini)sokeria, koska se sisältää painossa mitaten enemmän sokeria, kun sokeri ei ole kiteytyneessä muodossa niin että kiteiden väliin jäisi ilmaa. Lisää siis fariinisokerin määrää ainakin desilitralla.

Se "brown sugar" ei kyllä välttämättä ole juuri meikäläisen tyyppistä fariinisokeria vaan se voi olla jotain vastaavaa, esim. muscovadosokeria. Siksi tilavuus- ja painomittojen vastaavuudet eivät välttämättä ole samat eikä makukaan aivan sama, mutta varmaankin lähellä. Tuskin se niin hirveän tarkkaa on! Mausteet ovat tärkeimmät, niissä ei pidä kitsastella. Monissa resepteissä niitä on turhan vähän; ehkä hinnan vuoksi.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 21.06.2016 13:21

^
:D
No noilla ohjeilla kyllä pitäisi pipareita valmistua.
Vaahterasiirappi on kuitenkin aika vaaleata tavaraa, kun pitäisi olla tuhdimpaa.
Olen tosin katsellut Brown Sugar pakkauksia ja niissä on kuva, joka näyttäisi
olevan samantyyppistä kosteaa tavaraa, kuin fariinisokeri suomessa.
Tai ainakin Carrefourissa se oli pakattu samanlailla, kuin suomessa, eli muovinen
pakkaus ja puristelemalla tuntui ei niin kuivalta, jos noin voi nyt sanoa, mutta
voi hyvinkin olla tuota manitsemaasi muscovadosokeria. Ensi kerralla pitää hiplata koko
paketti tarkemmin läpi.
Mutta oikeastaan en täysin samanlaisia pipareita tarvitse kuin suomessa saa, mutta ainakin jotain hyvin
lähelle. Onhan täällä vielä muutamia kauppoja, joita pitäisi oikeastaan vielä katsastaa kyseisen fariinisokerin osalta,
koska kyseisissä kaupoissa myydään paljon eurooppalaista tavaraa, mitä ei muualta löydä.
Kiitos Täti Moonika :)

Ja nyt tähän vielä lisään, että oli kaupan sokerivarannot hieman vähissä, mutta ostin sitten tämmöisen
Hermano, Brown Sugar 1kg pussin. Tuotettu Filippiineillä.
https://www.google.jo/search?https://www.google.jo/search?q=hermano+brown+sugar+philippines&sa=X&biw=1242&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwi1iL685rnNAhUKExoKHZvkC78QsAQIGw#tbm=isch&q=hermano+brown+sugar+&imgrc=dkgCVRDw5x-C8M%3A
Paketissa ei tosin ole mitään tarkempaa tuoteselostusta, eikä netistäkään tahtonut mitään irrota, mutta ymmärsin tämän
pussin olevan sitä Muscovado sokeria.
Vielä pitäisi jostain löytää jauhettua neilikkaa, kun ei tahdo olla muuta kuin kokonaista neilikkaa kauppojen hyllyillä
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 22.06.2016 12:03

sunrise kirjoitti:Vielä pitäisi jostain löytää jauhettua neilikkaa, kun ei tahdo olla muuta kuin kokonaista neilikkaa kauppojen hyllyillä

Jos et millään löydä, niin pistä rohkeasti maustepippuria neilikan sijasta. Piparkakuthan ovat alun perin kirjaimellisesti "pippurikakkuja". (Älä vain sotke maustepippuria mustapippuriin, kuten eräs ystäväni! :lol: )
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 22.06.2016 13:30

Joo ja täällä sitä löytyy nimellä All Spice. Sitä saa jopa erikois sekoituksina, eli 6 tai 9 eri mausteen sekoituksena, missä
mausteosaset on vielä kokonaisina ja siis sitä kutsutaan täällä myös AllSpiceksi, eli kahta eri asiaa kutsutaan AllSpiceksi täällä...
tulipas taas vaikeasti selostettua.
Itse kerran olin ihan hölmistyneenä kaupassa, kun yritettiin tarjota ihme sekoitusta, josta olisivat
jauhaneet. Itse, kun olen ostanut valmiina jauheena nimellä All Spice ja minulle se on aina ollut vain yksi ja ainoa mauste,
ei kuutta eri sorttia samassa..no selvisihän sekin sitten.
Ja huomasin vielä yhden mausteen, mitä en ole mielestäni huomannut maustehyllyillä, eli pomeranssi, joka
kulkee nimellä Bitter Orange, eli jos ei tuotakaan löydy niin pitää vain tehdä eri ohjeella pipareita, kuin mitä
alunperin ajattelin. :D
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron