Yleensä ongelmat Kelan kanssa johtuvat etuuskäsittelijöiden huolimattomuudesta toimeentulotukipäätöksiä tehdessä, mutta nyt koko saamarin automaattinen järjestelmä on mokannut työmarkkinatuen maksun. Minun piti tehdä eilen työttömyysajan ilmoitus edeltäviltä neljältä viikolta, mutta järjestelmä ei sallinut minun tehdä sitä enempää kuin kahdelta ensimmäiseltä viikolta, vaikka minulla on Kelan itsensä tekemä uusi päätös työmarkkinatuesta uuden työvoimapoliittisen lausunnon perusteella ja sen mukainen ohje tehdä ilmoitus 10.4. asti aikaisintaan 11.4.
Kun aloin selvitellä asiaa, kävi ilmi, että Kelaan oli saapunut samana päivänä kaksi työvoimapoliittista lausuntoa. Ensimmäisessä sanottiin kuntouttavan työtoiminnan päättyneen 27.3. ja mainittiin, että sen jälkeistä aikaa varten tulee toinen lausunto. Tuossa toisessa sanottiin, ettei työmarkkinatuen maksamiselle ole estettä. Järjestelmä katkaisi hakuajan ensimmäisen lausunnon perusteella eikä toisesta lausunnosta huolimatta lisää voi hakea ennen kuin 27.3. asti kertynyt tuki on maksettu. Kelan asiointipisteen asiakaspalvelija ei edes osannut sanoa, onnistuuko loppujen kahden viikon haku huomennakaan, jolloin maksu tulee, vai muuttaako järjestelmä ilmoitusajan automaattisesti kaksi viikkoa myöhemmäksi eli siihen, kun maksetuista päivistä on kulunut neljä viikkoa. Siinä tapauksessa työttömyysajan ilmoitus täytyy tehdä paperilla eikä sähköisessä asiointipalvelussa.