Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 13.01.2017 16:36

Okei Kiits Starz ja Täti Moonika :)
Rohkenen sitten kokeilla tuota jogurtin valutusta suodatinpaperin läpi ja joskus keväisellä,
kun huoneetkin lämpimämmät, niin tuota ensin huoneenlämmössä ja sitten uunin juttua.
Ei kait se makun niin hirveästi eroa..toivottavasti. :D
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 14.01.2017 13:35

^ Koska jogurtti on jo valmiiksi hapanta, se ei tarvitse huoneenlämpöä hapattamiseen kuten maito. Sen voi valuttaa vaikka jääkaapissa niin pysyy raikkaana eikä lähde väärät bakteerit lisääntymään!
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 14.01.2017 15:11

Joo tuo Marttojen sivuilla oleva ohje on rahkan tekoon pelkästä maidosta mitä
voisi sitten myöhemmin kokeilla. Jogurtti kuitenkin on jo itse melkein rahkaa.
Jogurtista nesteet valuttamalla pääsee helpommalla ja laitan jääkaappiin ja toivottavasti ei sitten ainakaan saa
ruokamyrkytystä.
Mielenkiinnosta kysyn, että mitä on KIESA?
En ole ikinä koko sanasta edes kuullutkaan.
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 16.01.2017 11:53

sunrise kirjoitti:Mielenkiinnosta kysyn, että mitä on KIESA?

Karjalainen perinneruoka, hapatettu kaurakiisseli. Ilmeisesti sanan käytössä on pieniä alueellisia eroja - se voi tarkoittaa myös sitä hapatettua suurusta, josta kiisseli keitetään tai myös ohrasta ja rukiista keitettyä kiisseliä. Lähinnä kyseessä on maidoton jogurtin vastine. Alun perin hapattamiseen on käytetty leivän juurta, eli tuo heralla hapattaminen on oma versioni.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 20.04.2017 06:28

Mitkäs olivatkaan hyviä keinoja hienhajun poistamiseksi mineraalidödöstä? Harmittaa, kun toi pötkylä on vieläpä suhteellisen uusi ja ruvennut yhtäkkiä dunkkaamaan aivan karmealle. Etikalla pyyhkimistä kokeilin jo, laihoin tuloksin. :(
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 20.04.2017 12:01

^ Minä olen aivan yksinkertaisesti hangannut kädellä kiven pintaa vesihanan alla niin että pintakerros liukenee pois. Toki kuluminen lyhentää kiven käyttöikää, mutta minusta on parempi poistaa "saastunut" osa kuin yrittää poistaa hajua säästeliäästi.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 20.04.2017 15:16

Täti Moonika kirjoitti:^ Minä olen aivan yksinkertaisesti hangannut kädellä kiven pintaa vesihanan alla niin että pintakerros liukenee pois. Toki kuluminen lyhentää kiven käyttöikää, mutta minusta on parempi poistaa "saastunut" osa kuin yrittää poistaa hajua säästeliäästi.


Okei. Mäkin kyllä aina huuhtaisen dödön pinnan käytön jälkeen ja hankaan pyyhkeeseen juuri sillä ajatuksella, että pinta vähän kuluisi pois, mutta pitääpä kokeilla tarmokkaampaa käsittelyä. En oo ennen törmännyt näin tymäkkään ja sitkeään hajuun näissä dödöissä, ja käyttökokemusta on kuitenkin jo ainakin kahdeksan vuoden ajalta. Oon samaa mieltä, että mieluummin poistaa hajustuneen pinnan sitten kunnolla.
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Mewril » 23.04.2017 21:55

^Jos vesi ei auta, niin hiomapaperilla saa varmaan lähtemään sitä pintaa hyvin.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 19.05.2017 12:39

Onko se jotenkin selaimesta kiinni vai onko muilla vastaavia kokemuksia, että Gmailin uusi sisäänkirjautumissivu on paska? Suunnilleen joka toinen kerta se toimii juuri niin kuin mainostaakin, eli entistä nopeammin. Ja sitten taas joka toinen kerta se ei toimi ollenkaan. Käyttäjätunnuksen kirjoittamisen jälkeen sen pitäisi päästää kirjoittamaan salasana, mutta sen sijaan se heittääkin takaisin edelliselle sivulle. Nuoli eteenpäin -napilla pääsee takaisin kirjautumissivulle, mutta käyttäjätunnus on kirjoitettava uudestaan. Sekä onnistuneita että epäonnistuneita kirjautumisyrityksiä on kertynyt jo paljon. Julkisten koneitten selaimiin en voi itse vaikuttaa; tavallisimmin käytössä Internet Explorer 11.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Raunis » 08.06.2017 22:34

Mitä voi tehdä käytetyille lukiokirjoille? Noi on siis vanhaa opsia suurin osa, uuden opsin kirjat aion viedä mun lukiolle joskus (missä välissä??) niin et joku vähävarainen/muuten tarvitseva opiskelija saa ne käyttöönsä. Laitoin Jameraan tarjouspyynnön niistä mitä ne ilmoittivat ottavansa vielä vastaan. Tavallaan musta ois kiva jos noilla joku tekis vielä jotain, koska joidenkin aineiden kirjojen tieto on vielä pitkään aivan käypää, mut en oikein tiiä et mistä vois kysellä. Seuraavaan kaupunkiinkaan en noita halua muuttaa, niin et kuvien leikkaaminen askartelumatskuksi ja loppujen toimittaminen paperinkeräykseen on sit se viimeinen mut jotenkin vähän nihkeä vaihtoehto.
Avatar
Raunis
 
Viestit: 85
Liittynyt: 30.12.2015 20:51
Paikkakunta: mega hese ygöne

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron