Millainen oli ensimmäinen kännykkäsi? Millaisia toimintoja siinä oli, paljonko se maksoi, miltä se näytti? Maailma ja varsinkin kännykät ovat muuttuneet aivan huikeaa vauhtia. Käytän edelleen vuoden 2002 museopuhelinta, mutta vaikka se on alkeellinen nykyisiin verrattuna, niin ensimmäiseeni verraten sekin on huipputekniikkaa.
Ostin ensimmäisen kännykkäni syksyllä 1995. Sain veljeni suhteilla alennusta: Ericsson (jonka mallista minulla ei ole hajuakaan) maksoi "vain" 2400 mk eli n. 400 €. Vehje oli painava eikä missään tapauksessa mahtunut housuntaskuun, mutta takintaskuun kyllä. Siihen pystyi tallentamaan muutamia puhelinnumeroita pikavalintanäppäimien taakse, mutta tallennettuihin numeroihin ei voinut liittää nimiä. Tekstiviestejäkään ei voinut lähettää. Viestejä pystyi kuitenkin vastaanottamaan, kunhan niissä ei ollut erikoismerkkejä, sillä näyttö oli samantapainen kuin vaikkapa laskimissa eli numerot ja kirjaimet muodostuivat viivoista eivätkä pisteistä. Taustavalo oli vihertävä. Näyttöön mahtui vain sana tai kaksi kerrallaan, sillä numeroita/kirjaimia oli ainoastaan yhdessä rivissä. Mutta kukapa minulle olisi viestejä lähettänytkään! Veljelläni oli kalliimpi ja edistyksellisempi malli, jolla viestejä pystyi kirjoittamaan, ja hän lähetti minulle yhden malliksi vuonna -97 kun en ymmärtänyt, mikä se semmoinen tekstiviesti on.