Säästövinkit

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 21.09.2016 12:54

Tänne vinkkejä siitä, kuinka elämästä voi selvitä halvemmalla!

Köyhäilyssä ennakointi on erittäin tärkeää. Juuri äsken onnittelin itseäni oivallisesta ennakoinnista. Kesällä, kun kohdalle sattui kirjakaupan tarjous "kaikki kirjat puoleen hintaan", ostin valmiiksi sopivan synttärilahjan kummitytölleni. Kirjat ovat painonsa vuoksi kalliita postittaa, mutta tänään ratkesi sekin ongelma. Isä poikkesi reissullaan luonani, joten pistin paketin hänen matkaansa. Hän nimittäin käy muutaman viikon päästä siskoni luona. Sisko sitten säilyttää lahjaa siihen asti, että on aika ojentaa se päivänsankarille. Joululahjaa minulla ei vielä ollut valmiina, mutta jos ompelen nukenvaatteita tms. niin lahja menee kirjeessäkin halvalla.

Toinen esimerkki ennakoinnista: tarkkailen ruokakaupassa suosikkituotteideni päiväyksiä. Jos vaikuttaa siltä, että jotakin tuotetta ei todennäköisesti ehditä myydä loppuun ennen kuin on aika laittaa se päiväysalennukseen, laitan kännykkäkalenteriin muistutuksen oikean päivän kohdalle. (Kaupat ovat niin lähellä, ettei matkakuluja tule tiheästä asioinnista.) Sitten rynnistän ostoksille juuri sopivaan kellonaikaan, kun alennustarroja liimataan eivätkä tuotteet ole ehtineet loppua.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja riinuliinu » 26.09.2016 20:23

Mä ostelen kans joulu- ja muitakin lahjoja pitkin vuotta.

Koetan myös säästää ruokakuluissa ostamalla punalappuisia ja muutenkin halvempia tuotteita, ja koetan myös ennakoida tuota punalaputtamista mutten kuitenkaan muistutusta ole laittanut. Joskus on mielenkiintoista kokeilevaa keittiötä kun keräilen punalappuisia ja sitten kotona mietin että mitähän näistä tuleekaan :D . Ruokalistan suunnittelu säästää myös, ja saa vaihtelua. En ole niitä itse aina niin orjallisesti noudattanut, juuri sen takia että jos onkin sattunut jotain punalappuista kaupasta niin sitten tehdään sitä.

Uusiokäytän kaiken mahdollisen, mikä monesti aiheuttaa hamstraus-ilmiötä. Minut on kasvattaneet pula-ajan ihmiset, eikä meillä ollut autoa kun olin penska joten kaikki piti itse korjata, eli kaikki nippelit ja nappelit säästettiin "jos joskus tarvitsee"... No tätä ilmiötä olen koettanut vähän karsia, mutta kaikki napit otan kyllä edelleen talteen :D .

Olen muuten Facebookissa ylläpitäjänä ryhmässä "Pula-ajan ruoka - ohjeita ja vinkkejä". Sieltä saa hyviäkin vinkkejä, mutta välillä yllättää kuinka tylyjä ja ilkeitä ihmiset ovat. Tänään viimeksi poistelin viestejä jossa pottuiltiin kirjoitustyylistä. Itseäkin ärsyttää kirjoitusvirheet ja se että kirjoitetaan miten sattuu esim. ilman välimerkkejä "tajunnanvirtana" mutta koska se ei ole mikään kielioppiryhmä, niistä mainitseminen ei kuulu mitenkään asiaan. Olen miettinyt että onko nykyajan ihmisillä niin paha olo että se pitää purkaa tuollaisena jonninjoutavana tylyttämisenä.
************
riinuliinu
riinuliinu
Ylläpitäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 26.12.2015 16:24

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 26.09.2016 23:30

riinuliinu kirjoitti:Ruokalistan suunnittelu säästää myös

Tämä on minulle aina ollut mysteeri. Olen kuullut väitteen aiemminkin - ehkä talouskoulussa, Pirkka-lehdessä ja sen semmoisissa - mutta en ymmärrä, mihin se perustuu. Halvin on tietenkin punalappujen mukaan muotoutuva ruokalista, mutta ellei sellaisia satu olemaan, niin mitä merkitystä etukäteissuunnittelulla on suuntaan tai toiseen? Voitko valottaa?
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja riinuliinu » 27.09.2016 20:04

Täti Moonika kirjoitti:
riinuliinu kirjoitti:Ruokalistan suunnittelu säästää myös

Tämä on minulle aina ollut mysteeri. Olen kuullut väitteen aiemminkin - ehkä talouskoulussa, Pirkka-lehdessä ja sen semmoisissa - mutta en ymmärrä, mihin se perustuu. Halvin on tietenkin punalappujen mukaan muotoutuva ruokalista, mutta ellei sellaisia satu olemaan, niin mitä merkitystä etukäteissuunnittelulla on suuntaan tai toiseen? Voitko valottaa?


Vähentää ainakin itselläni heräteostoja. Eikä tarvitse nälissään miettiä kaupassa mitä teen ruoaksi, vaan kun olen jo päättänyt niin ainekset löytyvät helposti. (Toisaalta, jos on esim. kuten siskoni että ei voi käyttää suunniteltua ruokalistaa jos ei vaikka satu tekemään mieli just sitä ruokaa niin ei ainakaan toimi :D. No siellä onkin makaronia ja jauhelihakastiketta suunnilleen joka toinen päivä ruoaksi, kun ei sitten muuta ehdi tai keksi.) Kerralla voi ostaa enemmän, jolloin ei tarvitse käydä kaupassa niin usein - taas heräteostot vähenevät. Jos olisi isompi jääkaappi, kävisin kaupassa vain kerran viikossa. Monesti teen myös niin että jos tiedän ruokaa jäävän yli niin ettei riitä koko ateriaksi, mietin jo valmiiksi mitä jalostan siitä seuraavana päivänä (tai otan eväiksi töihin). Se tuo myös monipuolisuutta kun ei aina ole sitä kirottua jauhelihaa kun ei muutakaan keksi. Joskus listalla on myös "kaiva pakastimesta" -päivä, joko jotain valmista tai sitten ainekset mitä nyt sattuu löytymäänkään.

Ehkä tämä ei vaan toimi kaikille? Ja mullakin monesti tulee vaihdoksia suunnitelmaan, juuri punalappuisten takia tai jos on joku yllättävä meno eikä ehdi tekemään sitä ruokaa mitä suunnitteli. Nykyisin en hirveästi ole harrastanut listan tekoa, innostun siitä aina välillä mutta sitten se lässähtää.
************
riinuliinu
riinuliinu
Ylläpitäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 26.12.2015 16:24

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 27.09.2016 23:57

riinuliinu kirjoitti:Joskus listalla on myös "kaiva pakastimesta" -päivä, joko jotain valmista tai sitten ainekset mitä nyt sattuu löytymäänkään.

Halvimmaksi tulee, kun noita "kaiva pakastimesta" -päiviä on aina kun kaupassa ei ole kiinnostavia punalappuisia. Ja punalappuisista tehdään niin isoja ruoka-annoksia samalla uuninlämmöllä tai lähes samalla liedenlämmöllä, että pakastimeen riittää monta valmista annosta. Kun jemmassa on useampaa sorttia, ei tule sorrutuksi kalliisiin valmisruokiin silloinkaan, kun ei moneen päivään ehdi/jaksa paneutua ruuanlaittoon. Ja sähkön säästämiseksi leivonta- ja uuniruokapäivä on yksi ja sama päivä! Pakkasella ruuat jäädytetään ulkona ja laitetaan vasta sitten pakastimeen.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja starz » 01.10.2016 22:30

^ Kuulostaa ruokalistan suunnittelulta :D
starz
 
Viestit: 22
Liittynyt: 31.12.2015 23:52

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 01.10.2016 23:14

starz kirjoitti:^ Kuulostaa ruokalistan suunnittelulta :D

Voi kai sen niinkin ajatella, mutta yleensä kai ruokalistan suunnittelulla tarkoitetaan sitä, että kerralla mietitään eri ruokalajit useammalle päivälle. Siis esim. "tänään uunibroileria, jonka tähteet käytetään huomisen kanakeitossa". Minä taas tarkoitin, että "tänään uunibroileria ja samalla uuninlämmöllä mitä tahansa paistettavaa, mihin sattuu olemaan ainekset - vaikka mustikkakukkoa, pannaria tai ohrarieskaa". Harrastan kyllä tuota ensin mainittuakin suunnittelua, mutta en koskaan sellaista talouskoulun oppien mukaista suunnittelua, että "ostan huomenna kaupasta broileria, silakoita ja jauhelihaa saadakseni kolmelle päivälle vaihtelevat ateriat".
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Säätämä » 28.03.2018 09:17

Olen joutunut nyt toimeentulotuella elävänä leikkaamaan kulut ihan minimiin. Tuo punalappujen hamstraaminen on täälläkin tuttua. Lisäksi yritän hyödyntää S-ryhmän ilta-alea, mutta usein epäonnistun. Pitäisi mennä jo puoli kahdeksalta tai ennen noukkimaan ne punalaput, sitten odottaa sinne kahdeksaan että saa mennä kassalle. No kuitenkin, ostan lihat ja leivät yleensä alennuksesta ja laitan pakastimeen. Kauden kasviksia pyrin ostamaan, ja maitotuotteet ostan aina täysrasvaisina vaikka ovatkin yleensä kalliimpia. Käyn yleensä lähikaupassa, joka on kyllä kallis. Yritän välillä lähteä kauemmas Prismaan, joka on kävelymatkan päässä. Teen aina kauppalistan, joka on auttanut heräteostosten suhteen.

Lähikauppaan mulla menee kuussa n. 250-300 € ja koen syöväni ihan perusterveellisesti. Herkkujakin syön ja alkoholia käytän, lisäksi tupakoin ehkä askin viikossa. Jos nämä jättäisin pois, saisin kauppalaskun sinne 200 euroon helposti. Laitan joka kuukausi ruokarahat S-pankin tilille, jotta saan myös sen maksutapaedun ja on helpompi seurata rahaliikennettä. Päätililtä maksan laskut, tällä hetkellä ainoa itselle maksettavaksi jäävä on puhelinlasku joka sisältää myös netin sun muut. Mitään lehtiä mulle ei tule, enkä käy kampaajalla tai käytä julkista liikennettä, koska täällä sitä ei oikein ole.

Lahjoja meillä ei lähipiirissä ole tapana ostaa, yleensä luvataan jonkinlainen palvelus kykyjen ja taitojen mukaan, isompi tai pienempi. Toki lasten kanssa tämä ei toimisi, mutta heitä ei lähipiiriin kuulukaan.

En myöskään yleensä suunnittele ruokalistoja, vaan teen siitä mitä on sillä hetkellä kaapissa. Yleensä teen isoja annoksia ja pakastan osan. Valmiit kahvipullat ja muut on kaupassa kalliita, teen mieluummin itse.

Tässä nyt ei varmasti mitään uutta tullut, mutta näillä eväin pärjäilee ihan mukavasti.
Säätämä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03.07.2017 13:34

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 07.12.2021 19:59

Vuosien mittaan köyhäilyyn pitää käyttää yhä enemmän mielikuvitusta. Minulla on hyvät, aikoinaan kalliit mustat nahkakengät, joita käytän aina orkesterin esiintymisissä. Niiden pohjat ovat kuitenkin sellaista materiaalia, jonka aika syövyttää vähitellen olemattomiin, vaikka kenkiä ei käyttäisi. Niinpä kanta muuttui ontoksi ja kun ulkopintaan tuli halkeama, ilma pääsi ulos joka askeleella ja kanta painui pari senttiä lyttyyn. Uusiin ei varaa ja vanhat päältä hyvät... No, sulloin halkeamasta kannan sisään kymmeniä metrejä kalastajanlankaa ja turskautin erikeeperiä perään, ettei pursu ulos. Ei niillä pitkästi kävellä kannata, mutta esiintymiskenkinä palvelevat vielä täysin!
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Säästövinkit

ViestiKirjoittaja Säätämä » 09.12.2021 12:23

^Aika hauska ratkaisu :D Itselläkin odottaa kaapissa kengät, joiden pohjat ovat pahoin kuluneet. Muuten kengät ovat vielä oikein hyväkuntoiset, ja olenkin haaveillut vieväni ne suutarille pohjanvaihtoon. Ymmärrettävästi käsityönä tehtävä vaihto maksaa paljon, joten vielä en ole saanut aikaiseksi...
Säätämä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03.07.2017 13:34

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron