Kuukupit

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja ampiainen » 12.05.2019 18:04

Olen käyttänyt välillä matkoilla Neo-Amisept -desinfiointiliinoja kupin puhdistukseen. Nyt ei kuitenkaan apteekissa ollut noita, joten ostin kaupasta Pirkka-desinfiointiliinoja. Ajavatkohan nuo saman asian?
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Mewril » 29.05.2019 14:51

Face mainosti mulle uutta kotimaista kuppia: https://www.nomaicup.com Näyttää hyvältä, voisin harkita seuraavaksi kupiksi kun Diva on ikivanha ja Lunette pahuksen jäykkä ja hankala. Huomasin myös eilen ekaa kertaa instassa ihmisillä kuukautispäivämeemejä, joissa oli ihania kuppikuvituksia <3
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Sea » 29.05.2019 19:03

Kiinnostava uutinen! Minulla on käytössä Fleurcup, koska siinä oli ostohetkellä suurin tilavuus verrattuna matalimpaan korkeuteen. Se on edelleen ollut hyvä. Ensimmäinen kuppini DivaCup kävi jossain vaiheessa liian pitkäksi, mistä lie syystä. (Kun vuosien jälkeen otin sen pussistaan, se oli myös muuttunut inhan tahmeaksi - varmaan olin säilyttänyt sitä huonosti.)
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Mewril » 31.05.2019 14:00

^Siis hitsi noi värit tossa kupissa on myös päheet: läpivärjätty musta ja punainen :) Noista me vasta utopistisesti haaveiltiin kkk:lla joskus vuonna 2007 :D

Mun Diva on myös aivan ruokottoman näköinen, vaikka olen sitä välillä jynssännyt. Mulla vaan on vuotoja miten sattuu, niin ei oo ollut muka motivaatiota hankkia uutta (kun se maksaakin jonkin verran).
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Sea » 31.05.2019 18:15

Minulla on sellainen vaaleanpunainen Fleurcup, joka on kyllä värjääntynyt vuosien saatossa. Itse en oikein tykännyt noista punaisesta ja mustasta, jotenkin ne toivat mieleeni Keeper-kupin tai jonkun karhupumpun (se punainen). :lol: Vaikka varmasti tuollainen tumman värinen kyllä värjäytyisi vähemmän käytössä. Tosi kiva kyllä, että tuo on suomalainen tuote. Voisin itsekin kokeilla tuota. Pehmeys kuulostaa lupaavalta - Lunettea en ole kokeillut, mutta muiden kokemukset aika jämäkästä silikonista eivät ole rohkaisseet kokeilemaankaan.
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Mewril » 31.05.2019 19:35

^Totta, keepcup on punainen! Noi värit on aika rock kyllä, Lunette on esimerkiksi aika hempeä noihin verrattuna.
Mä pidin Luneten jäykkyyttä aiemmin urbaanilegendana, mut se sattuu mulla ihan h****tisti heti sisään laitettua. Tosin mun limakalvot voi olla vähän normaalia kuivemmat, mut tosiaan viimeksi kun yritin niin kestin ehkä minuutin yrittää sörkkiä sen kanssa kunnes oli pakko kalastaa se ulos.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 05.06.2019 13:18

Mewril kirjoitti:Mun Diva on myös aivan ruokottoman näköinen, vaikka olen sitä välillä jynssännyt. Mulla vaan on vuotoja miten sattuu, niin ei oo ollut muka motivaatiota hankkia uutta (kun se maksaakin jonkin verran).

Minullakin sekä Mooncup että Lunette ovat rumasti värjäytyneitä toistakymmentä vuotta jatkuneesta käytöstä, mutta ei ole motivaatiota laittaa rahaa uuteen muutaman vuoden takia, kun vaihdevuodet lähestyvät... Kiertoni ei ole vielä alkanut pidentyä, mutta on jo useamman vuoden ollut lyhyempi kuin nuorena. Sehän ensin lyhenee ja sitten pitenee ennen loppua.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 14.06.2019 00:20

Uusi kotimainen vaihtoehto on aina kiva juttu, mutta tuo Nomai ei kyllä itsellä pääsisi jatkoon. Olen kokeillut Ladycupia, sekä isoa että pientä kokoa. Pieni Ladycup olisi niukoille päiville tosi hyvä, mutta sen poistaminen on aivan liian hankalaa surkeiden tarttumisnystyjensä takia. Siitä ei saa millään pitävää otetta, antennikin on täysin tasainen (ja todella vetelä) eli ulos kalastaminen on todella raivostuttavaa. Tuosta syystä en varmaan itse kokeilisi tuota Nomaicupia, siinä kun näyttää pohja olevan myös ihan tasainen. Antenni näyttää siltä että siitä varmaan saa otteen, mutta jos sen haluaa leikata pois (kuten itse haluan) niin uskoisin että poistaminen on vaikeaa. Tietty nämä on aina makuasioita ja joku varmasti tykkää, mutta itselle ne (kunnolliset) tarttumiskohoumat ovat ihan ehdottomat.

Mulla on nykyään sekakäytössä pieni Mooncup, iso Fleurcup ja pieni Lunette, joista kahta ensimmäistä käytän eniten mutta jokaiselle on oma paikkansa. Mooncup oli ensimmäinen kuppiin ja se on varmasti ikuinen suosikkini. Siinä on kunnon jämäkkä rengas reunassa, vaikka se on muuten kapea, ja pohjasta saa hyvän otteen. Paksun reunan ansiosta se pamahtaa helposti auki ja jostain syystä se ei kuitenkaan paina rakkoa niin että kuspalla käyminen vaikeutuisi merkittävästi. Plussaa, kun hätätilassa voi käydä kusella ilman että täytyy ottaa kuppi pois. Moonin ainoa ongelma on kuitenkin pieni tilavuus, enkä nykyvuotamisellani voi sitä kovin paljoa käyttää. Mulla on pari runsasta päivää heti alkuun, joiden jälkeen vuoto vähenee merkittävästi ja parin päivän päästä en enää tarvitse kuppia kun vuoto on niin vähäistä.

Runsaina päivinä käytössä on Fleurcup joka on ihan ok, helppo poistaa, tilavuus on iso ja asettaminenkin sujuu kohtalaisesti. Materiaali on vähän fletkumpaa eikä siinä ole sitä jämäkkää reunaa helpottamassa avautumista, eli vaatii vähän sorkintaa että aukeaa. Sen kanssa ei kyllä oikein pysty tiristämään rakkoa tyhjäksi, eli otan sen aina pois kusemisen ajaksi. Ei iso juttu itselleni, mutta ärsyttävää jos ei ole lavuaaria vessassa tai pitäisi vaikka käydä puskapissalla.

Lunette oli aika lailla heräteostos. Joskus muinoin ostin vanhalta foorumilta käytetyn pikkulunen, mutta silloin se jäi hyvin vähälle käytölle (kun menkat olivat vielä nykyistä sujuvammat) joten annoin sen eteenpäin. Sitten jossain kohtaa tuli myyntiin kaikki kivat värit, ja kun joku kerta törmäsin marketissa pinkkiin pikkulunetteen vain kahdellakympillä, ostin sen hetken mielijohteesta. Siinä on sitä samaa aukeamisongelmaa kun ei ole jämäkkää reunaa, ja vaikka se on reunasta Mooncupia kapeampi, Mooncup on kuitenkin reunansa alapuolelta Lunettea kapeampi ja ehkä tässä on syy, miksi Luneten kanssa kuseminen on vaikeampaa.

Mulla on nykyään ”kierto” aivan outo ja täysin sekaisin, välillä tulee outoa tiputteluvuotoa ja sitten menkat eivät kuitenkaan ala ja niin edelleen. Lunette on hyvä siinä vaiheessa kun luulee menkkojen alkavan kohta eikä halua vielä laittaa Mooncupia (koska nykyään myös kohdunkaulaan sattuu jonkin verran aina kun laitan kupin ensimmäistä kertaa tauon jälkeen. Lunette on kupeistani lyhyin joten se toimii siihen ekaan kertaan parhaiten.

Onpa jotenkin hauskaa lätistä kuppiasioista pitkästä aikaa, vanhalla foorumilla sitä tuli tehtyä kuitenkin jonkin verran. Olen ollut kupinkäyttäjä toukokuusta 2007, eli juuri tuli 12 vuotta täyteen! Mooncupini taitaa olla just ja just sen 10 vuotta (ekalle yksilölle kävi onnettomuus ja jouduin ostamaan uuden) eikä kyllä osoita mitään hapertumisen merkkejä. Vähän se on sellainen tasaisen kellastunut, mutta sen hoksaa vain jos sattuu näkemään jossain kaupassa käyttämättömän yksilön.

Ymmärrykseni mukaan joillain ihmisillä vuoto on sen laatuista että se värjää kuppia paljon voimakkaammin, en tiedä vaikuttaako se esim. hajujen tarttumiseen jollain tavalla. Itse en ole ajatellut uusia kuppejani ennen kuin ne alkavat oikeasti hajota, mutta jos kuppi alkaisi pysyvästi haisemaan, voi olla että vaihtaisin. Ihan siksi että olen herkkänenäinen ja ne pari kertaa, kun kuppiini on joku haju hetkeksi tarttunut, ovat olleet kyllä epämiellyttäviä vaikka mitään tulehduksia tai muuta oikeaa haittaa ei hajusta ole seurannutkaan. Itselleni ei vahvakaan ruskistuminen olisi ongelma, jos mitään ikävää kestohajua ei kuitenkaan olisi.
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Sea » 23.06.2019 20:00

Olikin kiva pitkästä aikaa lukea postausta kuukupeista! Aikanaan niistä tosissaan poristiin vanhalla foorumilla pitkät pätkät. :D Vanhat hyvät ajat!

En tiedä, miten tuo Nomai olisi itselläni käytössä toimiva. Uskon, että sileä pohja voisi toimia ihan ok minulla, vaikka itsekin joudun leikkaamaan antennin kokonaan pois aina, koska kuppi on niin matalalla omassa anatomiassani. Mutta tästä syystä kupin saa myös yleensä aika helposti pois, koska se on heti sormien ulottuvilla. Nomai voisi olla hyvä tuon pehmeytensä puolesta, sillä minulla on samaa tuon Fleurcupin kanssa, että se ei aina avaudu ihan helposti vaan jää lommolle/ryppyyn toisinaan. Yritän saada sen aukeamaan mahdollisimman alhaalla pian sisäänlaiton jälkeen ja työnnän sitten ylemmäs, kun se on auennut kunnolla.

En ollutkaan ajatellut, että käytössä voisi olla useampi kuppi kerralla (siis ei ihan tosissaan kerralla, mutta tajusitte kyllä)! Kai voisi ostaa tuon Nomain uteliaisuudesta. :P No, en kyllä tiedä onko se liian pitkä/korkea minulle kuitenkin. Fleurcup on niin hyvän matala. Minä voin myös käydä kupin kanssa vessassa, mikä on tosi näppärää. Isommalla asialla otan kupin yleensä kyllä pois.

Tästä inspiroituneena katsoin, onko Fleurcupeja vielä saatavilla. Näyttäisi olevan! Kumma kyllä sitä voi ostaa vain kahden kupin setissä ilmeisesti, enkä nähnyt sitä kivaa pinkkiä väriä enää, millainen oma kuppini on. (En myöskään muista, kumpaa kokoa omani on - mutta uskoisin, että Large.) Minusta olisi jotenkin kivaa ostaa kuppeja ja tukea noita firmoja, mutta en itsekään ajatellut ostaa uutta kuppia, ellei Fleurilleni kävisi jotain katastrofia. Se on tosi värjäytynyt (osan varmaan saisi ihan putsaamalla kyllä pois), mutta materiaali tuntuu ihan samalta kuin aina. Ei ole mitään hapertumisen merkkejä, eikä se ole käynyt liian pitkäksi tai muuten epäsopivaksi. Joten saa olla käytössä tuo sama ikivanha kippo. Reilun vuoden päästä se täyttää jo 10 v. Aiemmin taisin mainita, että DivaCupilleni oli käynyt jotain outoa säilytyksessä, kun se oli jäänyt pois käytöstä. Se oli muuttunut inhaksi tahmeaksi ja alkanut jotenkin materiaaliltaan vanheta. Tosin kyllähän se oli siinä kohtaa ollut jo monta vuotta pois käytöstä.
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Mewril » 15.07.2019 16:02

Ylen jutun mukaan Tampax on lanseerannut viime vuonna kuukautiskupin! Huikeeta! https://yle.fi/uutiset/3-10861503
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron