Kuukupit

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja memma » 15.01.2017 13:54

Hesarissa oli juttua Luneten kehittäjästä ja Lune Group Oy:n perustajasta: http://www.hs.fi/elama/art-2000005044211.html
Aika hienoa että suomalainen yritys pääsee viemään kuppeja mm. Yhdysvaltoihin noin isosti. Mulle tuli uutena tietona myös että Yhdysvalloissa kuukautistuotteita verotetaan kovan luokan verotuksella. Aika absurdia.
Samalla tuli muuten mieleen oma Lunette; tuntuu hurjalta etten ole käyttänyt sitä yli puoleen vuoteen! On jo vähän ikävä, kattilakaappia siivotessani sain siirtää kupinkeittokattilankin harvoin käytettävien astioiden kaappiin...
memma
 
Viestit: 173
Liittynyt: 30.12.2015 21:00

Pettynyt......

ViestiKirjoittaja Selma » 22.02.2017 14:45

Ostin pari vuotta sitten Lunette merkkisen kupin, hinta hipoi 40,- e apteekissa. Toiveet olivat suuret.....en saastuttaisi enää ( kaatopaikat täynnä kuukautisrättejä ja lastenvaippoja) sekä elämä yksinkertaistuisi. Muutaman kerran kokeilin ja aina vaatteet sutussa.....ei toimi!!!! Olen aina käyttänyt OB-tampooneita ( parhaita) ja pakko niihin oli palata :( Kuppi pölyttyy hienossa silkkipussissaan.....en tiedä miksi siihen ei voi luottaa?? Käyttöohjeet on luettu, ja fysiikassakaan ei pitäisi olla vikaa?
Selma
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22.02.2017 14:40

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 23.02.2017 00:06

^Kuulostaisi vähän siltä, että kuppi ei ehkä ole auennut. Mulla on pieni Lunette, ja olen huomannut että se avautuu omistamistani kupeista hankalimmin ja jos se jää lyttyyn, tulee ohivuotoja. Mulla toimii Luneten kanssa parhaiten ns. nenäliinataittelu, kun kuppi on sisällä niin pystyn tuikkimaan sormella sen taitetun reunan ylös. Senkin jälkeen kuppia täytyy joskus vähän tökkiä, ja lopuksi aina pyöräytän pohjasta tarkastaakseni että se on varmasti auennut.

Tuo nenäliinataittelu löytyy täältä kohdasta "Vaihtoehtoiset taittelutekniikat", sieltä voisi löytyä muitakin vinkkejä, kannattaa katsoa jos ei ole jo tuttu sivu.

Lunettekin siis toimii mulla, mutta eniten tykkään edelleen Mooncupista joka oli ensimmäinen kuppini 10 vuotta sitten. Se aukeaa niin helposti että sen voi vaan survaista sisään ja jatkaa elämäänsä. :D
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja mamasun » 22.03.2017 13:48

Onko kenelläkään kuukuppi ärsyttänyt kohdunsuuta?
mamasun
 
Viestit: 3
Liittynyt: 22.03.2017 13:44

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja mamasun » 22.03.2017 13:51

Onko kenelläkään kuukuppi ärsyttänyt kohdunsuuta?
mamasun
 
Viestit: 3
Liittynyt: 22.03.2017 13:44

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 24.03.2017 22:51

^Mulla kuppi saattaa painaa ekana vuotopäivänä kohdunsuuta kivuliaasti koska se on alempana kuin normaalisti. Tällöin kuppia pitää vähän asetella että asettuu hyvin, ja käytän ensin pientä kuppia. Mulla on siis useampi kuppi, ekana päivänä laitan yleensä pienemmän kupin. En tiedä mitä toosassa sitten tapahtuu, mutta siinä vaiheessa kun vuoto on runsastunut, isompi (pidempi) kuppi asettuu jo hyvin paikoilleen.
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja mamasun » 25.03.2017 17:38

Aivan. Hmm..Jos se voi painaa kohdunsuuta niin voikohan se alipaine mikä tulee tavallaan imaista siihen kohdunsuuhun niin että ärtyisi ajan kuluessa..Itse olen käyttänyt kuppia kuutisen vuotta ja kaksi raskautta on takana. Viimesimmästä raskaudesta kohta neljä vuotta. Viime kesänä tarkastuksessa gyne totesi kohdunsuun ärtyneeksi ja helposti vuotavaksi. Papassa ei näy mitään. Aloin miettimään aiheuttajaksi kuppia. Koskaan ei kyllä ole pahalta tuntunut käyttää, mutta nyt en enää uskalla. :/ Kenelläkään vastaavanlaisesta kokemusta??
mamasun
 
Viestit: 3
Liittynyt: 22.03.2017 13:44

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Erihanna » 30.03.2017 09:42

^Kohdunsuun ärtyminen (ektopia) on kyllä varsin yleistä naisilla ilman kuukupin käyttöäkin. Hormonaalinen ehkäisy voi altistaa.
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 17.04.2017 13:59

mamasun kirjoitti: - voikohan se alipaine mikä tulee tavallaan imaista siihen kohdunsuuhun niin että ärtyisi ajan kuluessa..


Voi. Mulla on kuparikierukan asennuksen jälkeen kohdunsuu valunut kuukautisten ajaksi alemmas kuin ennen kierukkaa, ja kuukautisten alussa se on niin alhaalla että se luullakseni asettuu kupin reunan sisäpuolelle, enkä siis ihan kuukautisten alussa voi käyttää mitä tahansa kuppia ja muutenkin saattaa vaatia pari asettelua että kuppi asettuu mukavasti. Juurikin se paineen voimakkuus vaatii mulla hieman säätelyä tuossa vaiheessa, jos painetta on liikaa, kuppi nousee liian tiukasti kohdunnapukan ympärille ja sattuu, jos sitä taas on liian vähän, kuppi jää kohdunnapukan alapuolelle ja silloin se voi muljahdella kohdunnapukan alapuolella kipeästi, ja myös hiertää ihan toosan suulla. Kun painetta on sopivasti, se istuu sopivan tiukasti kohdunnapukassa kiinni eli ei pääse heilumaan, mutta ei imaise napukkaa kokonaan sisäänsä.

Pieni MoonCup on suosikkikuppini muuten, mutta siinä on niin paksu reuna että sen sisähalkaisija on yläreunasta pienempi kuin pieni Lunette (lisäksi pieni Mooncup on hitusen pidempi kuin pieni Lunette), ja se Moonin paksu reuna painaa kipeästi kohdunsuuhun kun taas Lunette joko mahtuu sen ympärille, se on lyhyempi tai kapea reuna on pehmeämpi eikä se siksi tee kipeää.

Mulla on yhteensä neljä kuppia, joista pieni Lunette on yleensä se mitä käytän menkkojen alussa. Ekana päivänä Luneten vetoisuus yleensä riittää, toisena päivänä toosa on jo mukautunut kuppiin sen verran että sisään menee Iso Fleurcup, ja kun vuoto alkaa vähentyä, vaihdan Mooncupiin (koska se avautuu minulla kaikista helpoiten ja on kaiken kaikkiaan helpoin käyttää, kunhan vain kohdunnapukka on noussut ylemmäs. Pärjäisin kyllä Pikku-Lunetella koko menkat, mutta runsaimpina päivinä käytän ihan laiskuuttani isompaa kuppia, ja Mooncup nyt vain on ikuinen suosikkini ja käytän sitä mielelläni heti kun se sopii toosaan ja vetoisuus riittää vähän pidemmäksi aikaa.

(Se neljäs on pieni LadyCup, jonka ostin silloin kun havaitsin kohdunnapukan valuneen alas ja isompia kuppeja oli vaikea saada mahtumaan, pieni Ladycup on siis todella pieni ja lyhyt ja olisi ekalle, kivuliaimmalle menkkapäivälle muuten kiva, mutta siinä on niin onnettomat tarttumisnystyrät että sen poistaminen vaatii ihan liikaa kaivelua että jaksaisin tapella sen kanssa kuukausittain.)
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Säätämä » 15.07.2017 10:34

Mitäs kaikkea vinkkejä niitä oli haisulikupeille? Olen ostanut kaksi erikokoista Lunettea, jotka ovat lyhyen käytön jälkeen molemmat alkaneet haista todella ällöttävälle. En harrasta mitään säännöllistä kuppien keittelyä, mutta pesen Lactolinella jne. Olen hajuongelman takia kyllä keittänyt noita kuppeja ja kylvettänyt etikassa, mutta ei auta. Minulla on nyt käytössä vuodesta 2006 palvellut Divacup, ja sen kanssa tätä hajuongelmaa ei ole.

En jostain syystä pääse lukemaan vanhaa foorumia, siellä varmaan olisi ollut pilvin pimein vinkkejä. :(
Säätämä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03.07.2017 13:34

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa

cron