Kuukupit

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Erihanna » 15.07.2019 19:40

Ostin Matsmartilta Flowcupin, kun halvalla sain. Vauvan 4-kk-päivien kunniaksi pääsin kokeilemaan. Ei kyllä tuntunut niin sopivalta kuin Mooncup, vaan pohjan pallukka jäi jotenkin hiertämään. Täytynee kokeilla myöhemmin uusiksi. Moonini ovat jo sika vanhoja ja kulahtaneita. :P

Ja näköjään maksoin ylihintaa, 15.90 kun sivustolla on hintansa 9.90?! https://www.flowcup.com/index.html?submenu_id=3
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja memma » 03.08.2019 11:58

Kiva lukea pitkästä aikaa muidenkin kuppikuulumisia!

Mä harkitsen uuden kupin ostamista. Vanha (ehkä 2013 tai 2014 ostettu) Lunetteni alkaa olla taas karmeassa kunnossa. En vain saa pysymään sitä niin ettei se värjäytyisi ja vaikkei se haise niin on aika ällön näköinen.
Olen kokeillut liottaa sitä Lactolinessa (vai pitäiskö olla virallista kuppisaippuaa?) ja kokeillut pestä sooda"tahnalla" ilman minkäänlaisia tuloksia.

Nomai kuppi kiinnostaisi etenkin värien puolesta, mutta minulle sopivinta M-kokoa saa vain kirkkaana ja haluaisin vaihtelun vuoksi kokeilla jotain värillistä, josko sellainen pysyisi siistimmän näköisenä. Onneksi Lunetellakin on nykyään värillisiä, sillä suosin kyllä mieluummin kotimaista kupeissa. Nomaissa myös muoto ja antennin pylpyrät arveluttaa. Lunette on kuitenkin hyväksi havaittu ja testattu omalla kohdallani.

Miltä teidän muiden värilliset kupit näyttää, tuleeko niihin yhtä herkästi värjäytymiä?
memma
 
Viestit: 173
Liittynyt: 30.12.2015 21:00

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 05.08.2019 18:14

^ Mulla on sellainen punavioletti Lunette, ollut käytössä joitakin vuosia, ja siinä ei vielä ole havaittavissa suurta värjäytymistä kun väri ei ole läpikuultava. Tosin mulla on vuodon koostumus ilmeisesti sellainen että se värjää vähemmän kun joillain muilla, noin 10 vuotta vanha Mooncup on kellertävä eli värjääntynyt jonkin verran, mutta mielestäni samaan tapaan kuin monet muutkin silikoniasiat kellastuvat ajan mittaan. Mulla on myös Fleurcup (jonka materiaali on mielestäni lähempänä Lunettea kuin Mooncupia) joka on väriltään läpikuultava violetti ja siitä kyllä huomaa hienoista tummumista.

En usko että mikään vasittu kuppisaippua toimii värjäytymiseen sen paremmin kuin Lactolinekään, etenkin jos nuo järeämmätkään keinot eivät auta, mutta voihan sitä kokeilla. Silloin kun itse aloitin kupin käytön, hankin pullollisen Luneten kuppisaippuaa mutta nykyään en käytä käytä kupin pesussa saippuaa ollenkaan. Tyhjentäessä huuhdon ensin kylmällä vedellä ja sitten vähän lämpimämmällä. Mielestäni se Luneten saippua tuoksui kivalle, ja nyt kun itsellä on ollut hieman haisuongelmia, olen itse asiassa miettinyt jos hankkisi sitä taas. Nykyinen pakkaus (tuubi) vaan vaikuttaa todella epäkäytännölliseltä, ennen tavara myytiin pumppupullossa.

Hyvä kun viimeksi olen sanonut että omat kuppini eivät haise, no nyt Mooncupini haisee enemmän tai vähemmän. Mulla kesti siis edellinen "kierto" yli 150 päivää ja vuodin tuhrua useamman kuukauden ennen kuin menkat lopulta alkoivat kunnolla. Siinä tuhruaikana oli pari kertaa jolloin vuoto runsastui sen verran että ajattelin menkkojen alkavan ja tuikkasin Mooncupin sisään, ja totesin että kun vuoto on noin niukkaa, kuppi alkaa haisemaan. Kun menkat lopulta alkoivat, olin havaitsevinani että Mooncup alkoi haisemaan jonkin verran ja muut kupit eivät. Mietin siis että olisikohan tuon Moonin materiaali jo sen ikäistä että alkaisi tulla tiensä päähän. Toisaalta muistelen että myös Lunette olisi joskus aiemmin alkanut haisemaan niukan vuodon aikana, joten ehkä se liittyy ennemmin siihen. Täytyy testata seuraavien menkkojen aikana alkaako Mooncup taas haisemaan, jos alkaa niin voisin kyllä vaihtaa sen. Ikää sillä tosiaan on se 10 vuotta, mitä muistelen Kuukuppikunnan sivuilla sanottaneen kuppien arvelluksi käyttöiäksi. Mielenkiintoista nyt kun oikeasti on kulunut 10 vuotta ja näkee miten kuppi on siitä ajasta selvinnyt.

Edit: Sitä piti värjäytymisasiaan vielä sanoa, että kuppia voi ilmeisesti valkaista vetyperoksidilla. Google-haku "menstrual cup hydrogen peroxide" löytää ihan hyvin tuloksia aiheesta.
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Erihanna » 06.08.2019 10:38

^Mullakin on välillä hajuongelmaa ja kieltämättä lähinnä yhtä kuppia koskevaa. Oon vaan keittänyt kupin useammin hajun aikana, mutta ehkä pitäisi laittaa vanha kuppi vaihtoon.
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 06.08.2019 10:51

Hajuhaitat ymmärrän, mutta mitä järkeä on vaihtaa hyvin toimiva kuppi pelkän värjäytymisen vuoksi? Halvempaa ja ympäristöystävällisempää on muuttaa omaa asennettaan. Ei kuppia ole varsinaisesti tarkoitettu vessan sisustuselementiksi.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Sea » 06.08.2019 11:01

Haju on kyllä ikävä haitta. Minulla kupit tai vuoto ei ole alkaneet haista. Ainoastaan lievää hajua on ollut silloin, jos olen unohtanut tyhjentää kupin siinä 12 tunnin suositellussa ajassa. Silloinkin haju on poistunut, kun kupin on tyhjentänyt ja huuhtaissut. Uskoisin, että pysyvämmän hajun ilmetessä vaihtaisin itsekin kupin saman tien uuteen. Toisaalta, jos haju poistuu pesemällä tai keittämällä, niin kyllähän sekin riittää.
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Mewril » 06.08.2019 12:02

Mulla se kupin värjäymä on osittain myös likaa kupin pinnassa, eikä lähde oikein kunnolla raivokkaalla hankaamisellakaan. Just kokeilin pari viikkoa sitten ja lähteehän sitä ruskeaa pinnasta reilusti, mutta mun neljätoistavuotias Diva kyllä myös imee sitä aika paljon itseensä melko nopeasti. Siksi olen harkinnut uutta. Diva myös haisee, mutta yleensä haju ilmenee silloin kun olen unohtanut kupin yli kahdeksitoista tunniksi. Sitä vaan sattuu, koska kierto on niukka ja epäsäännöllinen eikä kuppi tunnu.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Sea » 06.08.2019 12:44

Minullakin kupin pinnasta lähtee pinttynyttä likaa, jos oikein jynssää. Mutta yleensä vain huuhtelen sitä kuukautisten aikana ja kuukautisten jälkeen keitän. En ole värjäymistä ottanut sen kummempaa stressiä enkä jaksanut kauhean tarkasti kuppia jynssätä. :oops:
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Erihanna » 06.08.2019 16:58

Minäkin ajattelisin, että huonosti pois peseytyvä värjäytymä tarkoittaa, että silikonin pinta ei ehkä ole enää aivan priimaa, vaan täynnä pieniä naarmuja, joihin toisaalta pesiytyy vatmasti bakteeri poikineen. Meillä on muutamia veitsiä, joissa on silikonikahvat. Ajan kuluessa niiden pinta muuttuu tahmean öljyiseksi eikä palaudu pesemälläkään. Saman huomasin, kun kaivelin vauvalle esikoiselta v. 2014 jäänyttä silikonista ruokailualustaa: haalistunut, tahmea ja selvästi käyttökelvoton. Silikoni tuskin on ikuista, ja 10 vuotta on jo kohtuullisen hyvä ikä kupille.
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Kuukupit

ViestiKirjoittaja Tanoaivo » 10.08.2019 16:00

Miten mulla on mielikuva, että Divacupin kanssa noita värjäytymisongelmia olisi ollut jotenkin poikkeuksellisen monella. Oliko se juuri Diva joka oli Sealla muuttunut säilytyksessä lähmäiseksi? Jospa sen materiaali on jostain syystä herkempi ajan hampaalle. Ulkomaisissa lähteissä olen usein törmännyt suositukseen, että Divacup pitäisi uusia viiden, jopa yhden vuoden välein. Tuohon yhteen vuoteen en kyllä usko, mutta tuo viisi vuotta ei kuulosta ihan hullulta, jos materiaalilla on taipumusta tuollaiseen. Ainakin materiaali on erilaista vaikka Mooncupiin verrattuna, kun olen jossain kaupassa hypistellyt molempia. Luneten materiaali on myös mielestäni lähempänä Divaa kuin Mooncupia.


Niin ja Sea, se Fleurcupisi on isompaa kokoa. Tiedän, koska tilattiin silloin joskus yhdessä tuollainen kahden kupin paketti, ja muistan että molemmat olivat saman kokoisia.
Tanoaivo
Ylläpitäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27.12.2015 01:03

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron