Kirjoitin tämän tarinan alkuosan jo vanhalle Kuukuppikunnan foorumille, mutta koko homma sai päätepisteen vasta tänä vuonna. Sain verkkokaupasta paskinta palvelua ikinä. Ihme kyllä sain lopulta rahani takaisin, mutta silti haluan varoittaa, ettei kyseisestä paikasta ehkä kannata tilata mitään. Onko soveliasta kertoa, mitä firmaa vastedes kartan?
Tarvitsin heinäkuun lopussa uuden akun vanhaan puhelimeeni ja vertailin verkkokauppojen hintoja. Halvin oli saksalaisessa kaupassa, jonka sivut löytyivät hyvällä suomen kielellä ja saatavana oli myös suomenkielinen asiakaspalvelu. Tein tilauksen ja maksoin, mutta akku viipyi matkalla kolmisen viikkoa. Se osoittautui vialliseksi. Akku toimi viestitellessä, mutta katkaisi aina virran kesken puhelun. Aluksi en ollut asiasta varma, koska minulla oli aiempaa kokemusta siitä, ettei uusi akku aina heti toimi täysin normaalisti vaan toiminta paranee "sisäänajovaiheen" jälkeen. Koska näin ei käynyt, lähetin sähköpostia asiakaspalveluun. Sain vastauksena epäolennaisia kysymyksiä asioista, joiden olisi pitänyt olla muutenkin selviä. Muutaman viestin jälkeen sain ohjeen lähettää akku takaisin, minkä jälkeen minulle lähetettäisiin korvaava akku ja postikulut hyvitettäisiin pankkitililleni.
On ihan normaali käytäntö, että viallinen tuote korvataan uudella, mutta koska toimitus kesti monta viikkoa ja on kestämätön tilanne olla niin kauan ilman puhelinta, ehdotin toisenlaista ratkaisua: tilaisin ja maksaisin toisen akun ja saisin rahat (yhdessä postikulujen kanssa) takaisin sitten kun olen palauttanut ensimmäisen. Tämä ehdotus tyrmättiin täysin ja kun kysyin syytä, sitä ei kerrottu vaan käskettiin vain palauttaa akku. Sen jälkeen viesteihini ei vastattu lainkaan. Niinpä tilasin uuden akun suomalaisesta, hieman kalliimmasta nettikaupasta. Todettuani akun toimivaksi lähetin viallisen takaisin ensimmäiseen kauppaan. Se tapahtui vasta marraskuun alussa, sillä asiakaspalvelun kanssa jankkaaminen oli ollut hyvin hidasta.
Sitten vain odotin. Ja odotin. Uutta akkua en enää tarvinnut, mutta halusin silti saada sen (vara-akuksi) kun kerran olin sen maksanut. Joulukuun puolivälissä sain englanninkielisen viestin, että postikulut on nyt korvattu tililleni. Oletin sen merkitsevän, että myös korvaava akku on pistetty postiin. Sitä ei kuulunut, eikä liioin tililleni ollut ilmestynyt rahaa. Kirjoitin siis taas asiakaspalveluun, mutta englanniksi, koska suomenkielinen palvelu oli loppunut. Sain vastaukseksi kysymyksen, olenko lähettänyt akun heille takaisin! (Tämä siis siitä huolimatta, että viestini oli samassa ketjussa, jossa he väittivät jo korvanneensa postikuluni.) Tästä alkoi yli kahdenkymmenen viestin ketju, jossa minulle mm. väitettiin kerran espanjaksi, että he juuri nyt tekevät tilisiirron hyväkseni. Tämän toisen valheellisen väitteen jälkeen valitin, etten edelleenkään ole saanut heiltä mitään muuta kuin sähköpostia. Sitten he halusivat tilinumeroni... jonka tietenkin olin ohjeitten mukaisesti lähettänyt heille yhdessä viallisen akun kanssa. Sitä ei enää löytynyt sen enempää kuin muitakaan tietoja.
Suureksi hämmästyksekseni minulle ei lopulta lähetettykään akkua vaan postikulujen lisäksi myös akun hinta palautettiin minulle pyytämättäni - helmikuun puolivälissä! Vaivaa tässä kaikessa oli valtavasti; samoin vitutusta.