Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Mewril » 25.10.2016 13:09

Molly kirjoitti:Haluaisin ostaa kaupasta jotain ainetta naamankuorintaan. Mutta niissä oli joku juttu, jotain superhankalaa minikokoista muovimurua, joka kertyy meriin ja kaloihin ja pilaa kaiken. Mitä se siis on, lukeeko se ainesosalistassa? Tietäisittekö jo valmiiksi jonkun tuotteen, jossa sitä ei varmasti olisi?

Mikromuovit on ne, joista puhut. Pienellä googlailulla mm. Kuningaskuluttajan mukaan Bodyshopin ja Lumenen tuotteissa ei ainakaan ole. Lushista muistan myös asiasta kysyneeni, niillä on mm. jauhettua mantelinkuorta kuorintapaloissa muovin sijaan. Tossa Kuningaskuluttajan jutussa on myös listaa niistä aineista, jotka kannattaa purkista tsekata jos muovit haluaa välttää.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Molly » 26.10.2016 17:29

^ Ooh kiitos Mewril, juuri jotain tällaista oli haussa! Minäpä vähän opiskelen noita ennen kun lähden kaupoille. :)
Molly
 
Viestit: 95
Liittynyt: 04.01.2016 22:57

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 07.11.2016 18:42

No voi höh. Ostin viikonloppuna neuleen ja nyt vasta huomasin, että pesuohjelapussa on vesipesun kieltävä merkki. Vaatteen materiaali on 100% puuvilla, veikkaan että merkki johtuu koristeniiteistä hihoissa ja kaula-aukon ympärillä. Miten mä saan ton puhtaaksi? Mitä tapahtuu, jos pesen kiellosta huolimatta koneessa? Palauttaminenkaan ei oikein onnistu, koska olin reissussa enkä pääse ko. liikeeseen takaisin ihan lähikuukausina. Harmittaa, ei tullut kyllä kaupassa mieleenkään tarkistaa pesulappua kun en ole vastaavaan törmännyt tavallisten arkivaatteiden kohdalla koskaan.
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 08.11.2016 14:17

ampiainen kirjoitti:Mitä tapahtuu, jos pesen kiellosta huolimatta koneessa?

Vaikea ennustaa. Joko ei tapahdu muuta kuin että saat neuleesi puhtaaksi :) tai sitten niitit repivät neuletta, värit lähtevät, niitit ruostuvat, neule kutistuu... Mitähän muuta vielä keksisin? Itse en ainakaan raaskisi viedä arkivaatetta = usein käytettävää vaatetta kemialliseen pesuun vaan ottaisin riskin ja katsoisin miten käy. Käsin pesu kuitenkin lienee konetta turvallisempi vaihtoehto. Ei ainakaan vaarantaisi muuta pyykkiä samassa koneessa.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja älinä » 08.11.2016 16:37

Täti Moonika kirjoitti:
ampiainen kirjoitti:Mitä tapahtuu, jos pesen kiellosta huolimatta koneessa?

Vaikea ennustaa. Joko ei tapahdu muuta kuin että saat neuleesi puhtaaksi :) tai sitten niitit repivät neuletta, värit lähtevät, niitit ruostuvat, neule kutistuu... Mitähän muuta vielä keksisin? Itse en ainakaan raaskisi viedä arkivaatetta = usein käytettävää vaatetta kemialliseen pesuun vaan ottaisin riskin ja katsoisin miten käy. Käsin pesu kuitenkin lienee konetta turvallisempi vaihtoehto. Ei ainakaan vaarantaisi muuta pyykkiä samassa koneessa.


Jos kuitenkin sen haluaa kokeilla pestä koneessa, niin kannattaa laittaa pesupussiin se paita. Ei tosiaan ainakaan revi muita vaatteita pilalle.
älinä
 
Viestit: 206
Liittynyt: 22.01.2016 11:01

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 08.11.2016 17:52

^ Pesupussi on hyvä ajatus, kunhan muut pyykit ovat saman värisiä...
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 09.11.2016 19:12

Kiitos vastauksista! Mä taidan ottaa riskin ja pestä tuon paidan koneessa, pesupussissa vaikka jollain hienopesuohjelmalla. En raaski arkivaatteita viedä pesulaan, juhlavaatteiden kanssa ois eri juttu.
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja sunrise » 11.01.2017 19:51

Viime viikolla väsäsin elämäni ensimmäisen juustokakun ja onnistuin aivan niin maan mainiosti,
koska ei se nyt niin vaikeaa ollut, kun luulin ja tein semmoisella simppelillä ohjeella.
Nyt sitten iski innostus tehdä muunlaisia juustokakkuja, kuten mansikka ja mustikkahyydykkeellä höystettynä.
Probleema on se, ettei täällä ole maitorahkaa ja sen tekemiseen tarvittavaa piimää ei löydy, maitoa kylläkin.
Maustamatonta jogurttia kylläkin löytyy, mutta miten siitä oikein voi muka saada rahakamaista, kuten olen jonkun
lukenut sanoneen jossain keskustelupalstalla. että suodatinpaperin läpi vain suodattaa litkut pois ja se on siinä.
Pelkästä maidosta voisi tehdä, mutta ongelmana on se, ettei talviaikaan ole semmoista tasalämpöistä huonetta missä sen voisi
pari päivää pitää.
Kaupasta löytyy Sour creamia ja creme fraichea, mutta semmoinen pieni purkkikin jo maksaa maltaita mitä en ala maksamaan.
Täältä löytyy sitten Lebaneh nimistä maitotuotetta, mutta mielestäni se on ennemmin kermaviiliin verrattavaa, mutta hieman jämäkämpää
tekstuuriltaan ja siitähän ei taida olla mitään apua.
Nyt tarvitaan neuvoja ja niksejä, kiitos.
Avatar
sunrise
 
Viestit: 97
Liittynyt: 31.12.2015 15:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja starz » 11.01.2017 22:21

^ No miksipä ei jugurtista valuttamalla rahkamaista saisi. Samaan tapaanhan esim. pasha valmistetaan valuttamalla rahkasta nesteitä. Siitä en sit mitään tiedä toimiiko lopputulos juustokakussa.
starz
 
Viestit: 22
Liittynyt: 31.12.2015 23:52

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 12.01.2017 14:28

^ Samat sanat. En tiedä, miten se toimii juustokakussa, mutta muuten kokemusta kyllä on suodatetusta (maustamattomasta) jogurtista, sillä olen tarvinnut siitä saatavaa hapanta heraa mm. suolakurkkujen ja kiesan hapattamiseen. Suodatinpussiin jääneen, lähes rahkamaisen kiinteän jogurtin olen sitten syönyt sellaisenaan.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron