Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Sea » 10.04.2016 10:00

Jugurtissani on "maitoproteiinitiivistettä". Osaako joku sanoa mitä se on? Siis onko sille joku E-koodi tai onko se jotain sukua karrageenille tai vastaaville.
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Erihanna » 10.04.2016 20:30

^No olisko se ihan maitoproteiinia, tiivistetyssä muodossa? Google tuntee "milk protein concentraten" joka on tiivistetty, 40-90 % proteiinia sisältävä maitovalmiste. Ei taida olla E-koodia tälle. Tätähän ne meijerifirmat varmaan tuuttaa niihin kaikkiin PRO-PRO-PROTEIINI-tuotteisiinsa, kun ovat ensin keränneet sen maidosta, jonka myyvät sitten köyhille kuluttajille ARKImaitona.

Karrageeni on taas ihan eri ainetta, ei mitään tekemistä maidon kanssa.
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja Sea » 11.04.2016 20:29

Kiitos tiedoista! Jotain tuollaista pähkäilin itsekin, mutta luin sitten jostain, että sekä maitoproteiinia että karrageenia käytettäisi (muun muassa) sakeuttamiseen ja mietin, että voiko niillä olla jotain yhteistä. Ihan hyvä jos ei! Karrageenia pyrin välttelemään.
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja cinnamon » 30.05.2016 12:48

Tarvitsisin moraalista neuvontaa.

Olen todennäköisesti hakemassa opintovapaata 1.9.2016 alkaen. Saan kuitenkin tietää vasta viimeistään 1.7.2016 olenko päässyt yliopistoon sisään. En ole vielä kertonut työpaikalla suunnitelmistani. Nyt mietin, pitäisikö jo tässä vaiheessa kertoa, ettei homma tulisi ihan puun takaa sitten heinäkuussa kesken lomakauden. Mitään konkreettisia järjestelyjähän (sijaisen palkkaaminen jne) ei oikein voi tehdä ennen kuin olen virallisesti hakenut opintovapaata, mutta tavallaan asiaan voisi valmistautua kartoittamalla vaihtoehtoja. Toisaalta jos en pääsekään yliopistoon, niin harmittaisi kun alanvaihtotoiveeni olisi tiedossa ja työskentelymotivaationi siten kyseenalaistettu. Asiasta puhuminen jännittää muutenkin ja pelkään miten pomo suhtautuu asiaan.

Opintovapaata pitää lain mukaan hakea 45 kalenteripäivää ennen vapaan aloitusta, ja työnantajalla on mahdollisuus painavasta syystä siirtää vapaan aloitusta kuudella kuukaudella. Painava syy ei ole esim. se, että vapaan ajaksi pitäisi palkata sijainen. Sellainen voisi olla esimerkiksi se, että useampi työntekijä olisi jäämässä samaan aikaan opintovapaalle jolloin kaikille ei voida myöntää vapaata, koska siitä aiheutuisi kohtuutonta haittaa toiminnalle. Omalla kohdallani ei ole tällaisesta tilanteesta kyse, mutta olen yksin vastuussa tehtäväalueestani ja siksi sijaisen palkkaaminen ja perehdyttäminen näin nopealla aikataululla saattaisi olla haasteellista. Mistään rakettitieteellisestä tehtävästä ei suinkaan ole kyse ja itse olen varma, että kuka hyvänsä voi omaksua nämä tehtävät aika käden käänteessä...

Eli mitä mieltä olette: Pitäisikö kertoa pomolle jo nyt alustavasti asiasta, vai riittääkö että kerron heti sitten kun saan varman tiedon opiskelupaikasta? Eihän tässä ole kuin max. kuukausi siihen, että tulokset tulevat... :roll:
cinnamon
 
Viestit: 129
Liittynyt: 30.12.2015 20:41

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja riinuliinu » 30.05.2016 18:30

Oletko siis vakityössä? Jos, niin tuskin saat kenkää vaikka olisi tiedossakin että hakisit opiskelemaan. Jos taas olet jossain määräaikaisessa työssä niin ehkä sitten työsopimuksen jatkaminen esimiestä mietityttää, jos epäilee työmotivaatiotasi.

Onko sijaisten saaminen alalla kovin vaikeata? Onko teillä ollut jotain tuuraajia tms jotka voisivat tehdä työtä lyhyelläkin varoitusajalla? Itse olen nyt sellaisessa työssä missä joudun keksimään sijaisia kesälomille, lisäksi yksi työntekijä ilmoitti että muuttaa joten ei jatka työsopimustaan (joka siis on muutenkin päättymässä, mutta suunnittelin kesälomasijaisuuksia sen varaan että hän on töissä). Ainahan se on mukavampaa tietää näistä tarpeeksi ajoissa.

Toisaalta, 45 kalenteripäivää on mielestäni riittävä aika etsiä sijainen. Olennaisin kysymys lienee, jos sinä joudut hänet perehdyttämään, ehditkö tehdä sen riittävän hyvin. Sijaisen etsimiseen saattaa mennä tuosta ajasta pari viikkoa, perehdytykseen jäisi n. 30 päivää, et ehkä saa pidettyä lomia jne...

Pitkää pohdintaa, mutta mielestäni on kuitenkin ihan moraalisesti hyväksyttävää kertoa vasta kun tiedät varmaksi.
************
riinuliinu
riinuliinu
Ylläpitäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 26.12.2015 16:24

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja cinnamon » 31.05.2016 07:36

^ Kiitos vastauksesta :) Olen siis vakityössä, jonka aloitin noin vuosi sitten. Kenkää tuskin saan, mutta ilmapiiriin vaikuttaisi varmaan hankaloittavasti, jos olisi yleisesti tiedossa että aktiivisesti etsin muita vaihtoehtoja. Tosin aika normaaliahan sen luulisi nykyaikana olevan :roll: Opinnot ovat siis täysin eri alaa kuin tämänhetkinen työni ja en varmaankaan palaisi enää opintovapaan jälkeen tänne.

En oikein tiedä miten sijaiskuviot menevät. Tässä talossa ei ole harrastettu kovin syvällisiä perehdytyksiä, itse olen ollut nyt kolmen vuoden aikana kolmessa eri tehtävässä enkä ole saanut yhteenkään mitään perehdytystä. Yhdessä tehtävistä sain edeltäjältä listan asioista mitä pitää tehdä, muissa en sitäkään. Olen tehnyt ihan itseäni varten kuvausta tehtävistäni, vuosikelloa jne. ja näkisin, että aika yksinkertaisessa työssäni sekin riittäisi sijaisen perehdytykseksi ihan hyvin. Hommia voisi luonnehtia yleissihteerin tehtäviksi, alan tuntemuksesta on hyötyä mutta mitään muodollisia koulutusvaatimuksia ei ole. Sijaisen saamisen luulisi siis olevan melko helppoa. Hankalinta varmaan on se ajankohta, jos tulokset tulevat 1.7. niin silloinhan suurin osa ihmisistä on lomilla ja kaikki järjestelyt vähän hankaloituvat. Mutta toisaalta aikaa on kuitenkin se kaksi kuukautta.

Varmaan viisainta on vaan odottaa siihen heinäkuun alkuun jolloin vahvistus opiskelupaikasta tulee. Täytyy keräillä itsensä niin, että en mene anteeksi pyydellen kertomaan asiasta, vaan enemmänkin pää pystyssä ja iloisena ilmoittamaan, että nyt on käynyt näin. Jos on jotain vinkkejä tai ideoita miten asia kannattaisi esittää esimiehelle, niin otan kyllä kiitollisuudella vastaan :D
cinnamon
 
Viestit: 129
Liittynyt: 30.12.2015 20:41

tasapainoskootterit?

ViestiKirjoittaja asn » 31.05.2016 18:48

eli pikkusisko ois kovasti kiinnostunu hankkimaan tällasen paljon puhutun tasapainoskootterin, mutta ei oo vielä ihan varma, että kummalta sivustolta tilais, niin oisko kellään kokemuksia, tietoa tai mielipiteitä kummastakaan näistä sivustoista: http://www.speedom.fi tai http://www.verkkokauppa.com? ainut mitä itse tiedän, on, että Speedomilla on liike Helsingissä, missä näitä voi käydä testaamassa. XD
T: todella tietämätön isosisko


Siirsin tähän ketjuun, jossa muutenkin kysellään kaikenlaista! T. riinuliinu
asn
 
Viestit: 1
Liittynyt: 31.05.2016 18:47

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja riinuliinu » 31.05.2016 18:59

cinnamon kirjoitti:^ Kiitos vastauksesta :) Olen siis vakityössä, jonka aloitin noin vuosi sitten. Kenkää tuskin saan, mutta ilmapiiriin vaikuttaisi varmaan hankaloittavasti, jos olisi yleisesti tiedossa että aktiivisesti etsin muita vaihtoehtoja. Tosin aika normaaliahan sen luulisi nykyaikana olevan :roll: Opinnot ovat siis täysin eri alaa kuin tämänhetkinen työni ja en varmaankaan palaisi enää opintovapaan jälkeen tänne.

En oikein tiedä miten sijaiskuviot menevät. Tässä talossa ei ole harrastettu kovin syvällisiä perehdytyksiä, itse olen ollut nyt kolmen vuoden aikana kolmessa eri tehtävässä enkä ole saanut yhteenkään mitään perehdytystä. Yhdessä tehtävistä sain edeltäjältä listan asioista mitä pitää tehdä, muissa en sitäkään. Olen tehnyt ihan itseäni varten kuvausta tehtävistäni, vuosikelloa jne. ja näkisin, että aika yksinkertaisessa työssäni sekin riittäisi sijaisen perehdytykseksi ihan hyvin. Hommia voisi luonnehtia yleissihteerin tehtäviksi, alan tuntemuksesta on hyötyä mutta mitään muodollisia koulutusvaatimuksia ei ole. Sijaisen saamisen luulisi siis olevan melko helppoa. Hankalinta varmaan on se ajankohta, jos tulokset tulevat 1.7. niin silloinhan suurin osa ihmisistä on lomilla ja kaikki järjestelyt vähän hankaloituvat. Mutta toisaalta aikaa on kuitenkin se kaksi kuukautta.

Varmaan viisainta on vaan odottaa siihen heinäkuun alkuun jolloin vahvistus opiskelupaikasta tulee. Täytyy keräillä itsensä niin, että en mene anteeksi pyydellen kertomaan asiasta, vaan enemmänkin pää pystyssä ja iloisena ilmoittamaan, että nyt on käynyt näin. Jos on jotain vinkkejä tai ideoita miten asia kannattaisi esittää esimiehelle, niin otan kyllä kiitollisuudella vastaan :D



No ei sitten ole mitään moraalista ongelmaa ainakaan työnantajan suhteen jos ilmoitus jää myöhemmäksi. Korkeintaan seuraajaasi kohtaan, mutta jos olet jo tehnyt oppaat valmiiksi niin sehän on jo voittoa. Minäkin kun opiskelin oppisopimuksella jossa ns olisi pitänyt olla perehdytystä niin ne jäivät noin puolentoista vuoden aikana 10-15 päivään :D. Nytpä sitten ilahdutankin esimiestä kysymällä vähän väliä jotain asiaa jonka olisin ehtinyt puolessatoista vuodessa oppia moneen kertaan jos olisi annettu yhteistä työaikaa eläkkeelle jääneen työntekijän kanssa.

Tähän väliin kysyn itse, koska liippaa... Toimi jota hoidan, on nyt määräaikainen, haku vakinaiseen toimeen päättyi tänään. Tiedän että oli toinenkin hakija, ehkä useampiakin. Jos en tule valituksi niin kuuluuko minun opastaa jälkeeni tulevaa? No sen verran ainakin että mistä laatikosta ja mistä kansiosta mitäkin löytyy, mutta entä muut tehtävät, esim. jos seuraajani ei osaa käyttää jotain meillä käytössä olevaa tietokoneohjelmaa? Muuten olisi ihan ok opastaa, mutta periaatteellisista syistä pidän tyhmänä jos joku muu valitaan koska olen "täsmäkoulutettu" tähän paikkaan.
************
riinuliinu
riinuliinu
Ylläpitäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 26.12.2015 16:24

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja cinnamon » 03.06.2016 08:20

^ Kai esimiehen tulee järjestää perehdytys ja mahdollinen koulutus ohjelmistoihin, jos työhön valittu ei osaa käyttää niitä. Käytännössä kyllä tilanne varmaan voi olla se, että jos olet ainoa joka niitä osaa käyttää ja olet edelleen työpaikalla käytettävissä, niin sinun toivotaan hoitavan opastuksen.
Minä sain kerran työpaikan, jota oli hoitanut toinen henkilö. Hän (sama tyyppi, joka antoi mulle sen ainoan perehdyttävän tehtävälistaukseni :D ) lähinnä vihjasi keneltä voin kysyä neuvoa jos en osaa käyttää jotain tiettyä ohjelmaa, koska talossa oli muitakin jotka käyttivät niitä ohjelmia.
cinnamon
 
Viestit: 129
Liittynyt: 30.12.2015 20:41

Re: Kysy Kirstiltä/Torstilta/Walter de Campilta

ViestiKirjoittaja ampiainen » 13.06.2016 15:53

Jos instagram-profiilini on yksityinen, näkevätkö ulkopuoliset silti jollain tietyllä tunnisteella merkitsemäni kuvan? Eli jos kuvassani olisi esim. #kesä, näkyisikö kuvani kelle tahansa #kesä-merkittyjä kuvia katselevalle, vai ainoastaan niille, jotka olen hyväksynyt seuraajakseni?
ampiainen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23.05.2016 20:58

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron