Kelan toiminta on herättänyt vuosien mittaan niin monta kiukuttelua, että se ansaitsee jo oman ketjunsa. Aloitan Kelan viimeisimmällä möhläyksellä.
Hain helmikuulle toimeentulotukea; perustoimeentulon lisäksi maksusitoumusta silmälaseihin. Olin käynyt ilmaisessa näöntarkastuksessa siinä liikkeessä, jonka kanssa Kelalla on hankintasopimus kotipaikkakunnallani. Koska Kelan kilpailuttama "peruspaketti" ei ole toimiva näin suurilla voimakkuuksilla vaan tarvitsen huomattavasti kalliimmat linssit, liitin hakemukseeni sekä silmälasireseptin että optikon kustannusarvion laseista perusteluineen, miksi peruslinssit eivät käy. Kun sain tt-tukipäätöksen muista menoista, siinä oli mainittu, että silmälaseista annetaan myöhemmin erillinen päätös. Tänään sain sen: minulle on myönnetty maksusitoumus näöntarkastukseen ja perussilmälasipakettiin ja minun on toimitettava optikon kustannusarvio, mikäli tarvitsen muunlaiset lasit. Hienoa. Se lähettämäni kustannusarvio oli voimassa kuukauden eli vanhenee tänään. Aika noloa hakea liikkeestä uusi! Ja kuinka kauan menee ennen kuin Kela saa tehdyksi uuden päätöksen? Tietysti myös oma vaivansa sekä kustannusarvion hakemisessa että sen toimittamisessa Kelalle, kun olisi riittänyt, että hakemuksen käsittelijä olisi vaivautunut tutkimaan aiemmat liitteet ennen päätöksentekoa.