Valita Kelasta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 05.03.2019 14:46

Kelan toiminta on herättänyt vuosien mittaan niin monta kiukuttelua, että se ansaitsee jo oman ketjunsa. Aloitan Kelan viimeisimmällä möhläyksellä.

Hain helmikuulle toimeentulotukea; perustoimeentulon lisäksi maksusitoumusta silmälaseihin. Olin käynyt ilmaisessa näöntarkastuksessa siinä liikkeessä, jonka kanssa Kelalla on hankintasopimus kotipaikkakunnallani. Koska Kelan kilpailuttama "peruspaketti" ei ole toimiva näin suurilla voimakkuuksilla vaan tarvitsen huomattavasti kalliimmat linssit, liitin hakemukseeni sekä silmälasireseptin että optikon kustannusarvion laseista perusteluineen, miksi peruslinssit eivät käy. Kun sain tt-tukipäätöksen muista menoista, siinä oli mainittu, että silmälaseista annetaan myöhemmin erillinen päätös. Tänään sain sen: minulle on myönnetty maksusitoumus näöntarkastukseen ja perussilmälasipakettiin ja minun on toimitettava optikon kustannusarvio, mikäli tarvitsen muunlaiset lasit. Hienoa. Se lähettämäni kustannusarvio oli voimassa kuukauden eli vanhenee tänään. Aika noloa hakea liikkeestä uusi! Ja kuinka kauan menee ennen kuin Kela saa tehdyksi uuden päätöksen? :x Tietysti myös oma vaivansa sekä kustannusarvion hakemisessa että sen toimittamisessa Kelalle, kun olisi riittänyt, että hakemuksen käsittelijä olisi vaivautunut tutkimaan aiemmat liitteet ennen päätöksentekoa.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 19.03.2019 14:55

Ei mennyt Kelalla ihan putkeen maaliskuunkaan toimeentulotukipäätös. Sähkömaksu ja reseptilääkkeen osto oli jätetty pois laskelmasta, vaikka molemmista oli asianmukaiset liitteet toimitettu. :evil:
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Sea » 19.03.2019 16:33

On kyllä aika huolimatonta toimintaa. :/ Minulla ei ole Kelasta valittamista, kun en ole pitkään aikaan siellä asioinut, ja silloin kun asioin, kaikki sujui hyvin. Mutta kyllä viranomaisen pitäisi pystyä parempaan laatuun käsittelyssään kuin tuo. :?
Kuppi: DivaCup syksystä 2004, Fleurcup syksystä 2010, Nomaicup syksystä 2019.
Kierukka: Nova T 5/2009, Silver Line 6/2014-5/2018.
Avatar
Sea
 
Viestit: 327
Liittynyt: 30.12.2015 20:58

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Mewril » 06.04.2019 19:16

Voi kerpele. Täytin KELAn hakemuksen ohjeiden mukaan, olin tarkistanut ne jo hyvissä ajoin valmiiksi. Nyt kun lähetin hakemuksen ja vaaditut liitteet, sain viestin et tarvinkin liitteeksi todistuksen aiheesta x ja y. Ihmettelen et niissä täyttöohjeissa ei sitten mainittu asiasta mitään :roll:
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Shaith » 25.04.2019 11:18

Itseäni toisaalta lainaten: "Kaipaan ihan hirveästi sitä aikaa kun toimeentulotuki oli sossussa. Kamalaahan se silloinkin oli, mutta siinä oli sentään joku inhimillisyydentuntu mukana. Nyt tuntuu vaan siltä, että siellä testataan missä vaiheessa luovuttaa.

Luottoa ei myöskään herätä se, ettei siellä ilmeisesti ole edes asianosaavia ihmisiä eli siis porukkaa jotka olisi opiskellut alaa vaan tyyliin merkonomeja. Sosiaalityötä opiskellut kaveri on tehnyt aika monta valitusta laittomista päätöksistään, koska tiesi miten pykälät menee."

Mun maaliskuun puolella laittamani toimeentulotukihakemus tälle kuulle evättiin, koska "selvitys ei ollut riittävä", mutta ei kerrottu mikä mättää. Laitoin uuden 9.4. ja siitä ei ole vieläkään tullut ratkaisua. Tänään soitin sen perään kun on vuokra maksamatta ja uuden lääkkeen aloitus jäänyt sen takia. Huvittaisi ellei ketuttaisi se, että ilmeisesti vuokran maksamattomuus ei ole syy kiirehtiä hakemusta, mutta lääkkeen puute on.

Perustulo. Ihan oikeasti. Tähän samperin säätöön menee niin samperisti aikaa ja energiaa. Seuraavaksi pitäisi jaksaa selvittää onko kuntoutustuki edes edistymässä vai ei kun lääkäri kirjoitti A-todistuksen kun "Luulisi niiden Kelassa ymmärtävän, ettei ole koko ajan aikaa kirjoittaa B-todistuksia." Haha. Nope.
Shaith
 
Viestit: 59
Liittynyt: 30.12.2015 20:51

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Mewril » 25.04.2019 14:22

^Voi vittu Shaith, ihan syvältä! Mäkin sain viime kuussa hakemastani toimeentulotuesta päätöksen vasta nyt. Onneksi puoltavan, mut saatteella "mene töihin". Olin luullut, että päätoiminen gradun kirjoittaminen riittää siihen, että saa toimeentulotukea jos opintotukikuukaudet on loppu. Lisäksi tässä on se ihan vitun paska meininki, että tuntuu et alkuvuoden vointi on ollut sitä luokkaa, että epäilen koko työkykyisyyttäni. Haluaisin vaan nukkua niin kauan, että lakkaa väsyttämästä :roll: Ei oo edennyt gradukaan ei, enkä tiedä millä sen saan etenemään ja mitä töitä jaksan tehdä niin että saan gradunkin valmiiksi. Oispa perustulo.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Mewril » 30.04.2019 14:06

^Itse asiassa tajusin Kelan sivuilta, ettei hätä ole niin paha - jos saan yliopistolta kahden kuukauden välein todistuksen opintojen edistymisestä, voin saada opintotukea gradun viimeistelyyn. En vaan ollut älynnyt katsoa tota ohjetta läpi tarpeeksi tarkkaan eikä siihen tietenkään päätöksessä viitattu.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Shaith » 09.05.2019 20:59

^ Mulla luki huhtikuun päätöksessä (sitten kun se tuli mun kiirehdittyä sitä vetoamalla, etten ole voinut aloittaa uutta lääkitystä tyyliin 27.4...), että pitää olla lääkärin toteamana työkyvytön. En sitten tiedä oliko ongelmana se, että lääkäri päätti kirjoittaa ykskaks A-todistuksen vai mikä kun saikkutodistuksen pitäisi siellä olla. Mutta tykkään kun Kela on näköjään ryhtynyt tuohon, ettei kerro mikä on ongelmana. Toimeentulotukea kun hakee muutenki niin mielellään.

Nyt sitten odottelen josko tämän kuun päätös tulisi tässä jossain kohti.

Pelkään myös vähän, että mulle tulee ongelmia tuosta A-todistuksesta muutenkin, mutta kun olen yrittänyt soittaa Kelaan useampaan kertaan eri aikoihin niin sieltä tulee vaan "Palvelussamme on juuri nyt ruuhkaa. Yritä soittaa myöhemmin uudestaan." En nykyään halua laittaa enää viestejä kun niihin tulee niin kryptisiä vastauksia.
Shaith
 
Viestit: 59
Liittynyt: 30.12.2015 20:51

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Mewril » 10.05.2019 14:22

^Jep, tää on kiinnostavaa. Toivon, että saisin kesä-heinäkuulta toimeentulotuen. Luulen, etten välttämättä olisi ollut tänä keväänä täysin työkykyinen, sen verran loppu olen ollut satunnaisten työpäivien jälkeen ja muutenkin, lähinnä tuntuu et olen vaan rauhautunut päivästä toiseen toivoen, että väsymys helpottaa joskus. Mut ei kyllä hajua, että onko kyseessä joku psyykkinen juttu, kilpirauhasen vajaatoiminta vai raudanpuute vai unettomuus vai joku muu, josta en tiedä. Eikä sitä sairaslomaa saa tietystikään takautuvasti enkä oo sitä hakenut, koska kyllä tää ihan varmaan kohta helpottaa ja ryhdistäydyn ja rykäsen sen gradun kasaan :roll: . Mut ois varmaan paikallaan soitella työvoimaviranomaisille ja kelaan.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 22.05.2019 11:49

Kela unohti taas sähkömaksun pois toimeentulotukilaskelmasta!
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron