Valita Kelasta

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Säätämä » 29.05.2019 09:05

Poikaystävä on siirtynyt opiskelijasta työttömäksi, itsellä työtunnit samalla vähentyneet noin 30 tuntiin viikossa. Ennen olemme saaneet asumistukea hieman yli 300 € kuussa. Nyt asumistuen vuositarkastuksessa Kela on taitavasti laskeskellut bruttotulojeni olevan lähes 1900 €/kk, ja olemme ilmeisesti niin hyvätuloisia, että asumistuki on lakkautettu kokonaan ja toukokuunkin tuki täytyy maksaa takaisin. :roll: Todellisuudessa taloutemme tulot eivät ole kasvaneet, mutta koska Kela laskee palkkani keskiarvon perusteella, ei taida auttaa edes valittaa.
Säätämä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03.07.2017 13:34

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja starz » 30.05.2019 23:14

^ Kyllä siihen kannattaa pyytää oikaisua, jos tulot on pysyvästi laskeneet aiemmasta. Nopeampaa on tosin usein tehdä uusi hakemus kuin valitus.
starz
 
Viestit: 22
Liittynyt: 31.12.2015 23:52

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 24.06.2019 14:14

Täti Moonika kirjoitti:Kela unohti taas sähkömaksun pois toimeentulotukilaskelmasta!

Sain korjatun laskelman kun huomautin virheestä, mutta sen jälkeen huomasin vielä toisenkin virheen. Koska minulla ei ole kesä-heinäkuussa palkkatuloa, hain toimeentulotukea kerralla touko-heinäkuulle. Saan tavallisuudesta poiketen työmarkkinatukea kalenterikuukausittain (koska yli puolet vuodesta osa-aikatyön palkka maksetaan kalenterikuukausittain) joten maksettava määrä vaihtelee. Uuden keväällä alkaneen käytännön mukaan työmarkkinatukea ei enää sovitella palkan ansainta-ajan vaan maksuajan mukaan. Siksi kesäkuussa maksettu toukokuun työmarkkinatuki oli edellistä pienempi, vaikka maksupäiviä oli yksi enemmän. Heinäkuussa maksettavia päiviä taas on kaksi vähemmän. Toimeentulotukilaskelmassa joka kuukaudelle on merkitty sama euromäärä kuin toukokuussa, vaikka minun kuuluu saada yhteensä n. 65 € enemmän. Se on minulle todella iso raha ja ottaa päähän, kun tuki tulee niin usein tipoittain sen mukaan kun huomaan vaatia oikaisua!
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 01.08.2019 10:37

Viimeksi hain toimeentulotukea elo-syyskuulle. Vaikka edellistä päätöstä oli pitänyt korjata sen vuoksi, että saan työmarkkinatukea kalenterikuukauden jaksoissa jolloin määrä vaihtelee, niin minulle oli nyt laskettu molemmille kuukausille tuloksi tavanomainen neljän viikon jakso. Lisäksi olin kirjoittanut hakemuksen tuloja koskeviin lisätietoihin: "Aktiivisuuden tarkastelujakso päättyi 16.07.2019. En täyttänyt aktiivisuusehtoa, joten tulen saamaan siitä lähtien työmarkkinatuen alennettuna, vaikka päätöstä ei ole tätä hakemusta tehdessä vielä olemassa." Tästä huolimatta työmarkkinatuki oli toimeentulotukilaskelmassa syyskuuhun asti täysimääräisenä. Jälkimmäinen virhe ei laske tulojani yhtä paljon kuin ensimmäinen virhe niitä nostaa, joten minun täytyy pitää varani, etten käytä kaikkea maksettua tt-tukea vaan varaudun tasaukseen myöhemmin. :x
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 29.08.2019 13:58

^ Tämä on jo surkuhupaisaa. En tehnyt oikaisupyyntöä tt-tukipäätöksestä heti vaan odotin, että voin liittää viestiin käyntitodistukset kahdesta elokuisesta poliklinikkakäynnistä, jolloin matkakustannukset voidaan huomioida samassa tarkistuslaskelmassa. Yllätyksekseni sain kuitenkin sitä ennen Kelalta uuden päätöksen, jossa sanottiin minun hakeneen tarkistusta tt-tukeen ja tarkistus oli tehty sen vuoksi, että verottajalta saadun tiedon mukaan veronpalautukseni 79,69 maksetaan syyskuussa, mutta 73,69 oli huomioitu keskeneräisen verotuksen tietojen perusteella elokuussa. No, enhän minä sitä tarkistusta ollut hakenut. Olin saanut veronpalautukseni 73,69 elokuussa niin kuin pitikin, sillä verotukseen ei ollut tehty muutoksia sen jälkeen kun sain siitä päätöksen monta kuukautta sitten. Ehkä tämä virhe johtui verottajan eikä Kelan sähläämisestä, mutta miksi oi miksi Kela ei samalla korjannut tulojani aktiivimallileikkurin mukaisiksi, vaikka siitä oli tarkistusta tehdessä jo olemassa Kelan itsensä tekemä virallinen päätös?
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Mewril » 04.09.2019 12:36

Huah. Kela vaatii multa selvitystä ensisijaisiin etuuksiin ja ainakaan viimeksi 2 kk sitten ne ei osanneet kertoa miten se tehdään, kuulemma "tapauskohtaisesti". Miten selvitetään ettei ole sairaslomalla, työttömyyskorvausta ei makseta päätoimiselle opiskelijalle, KELA on maksanut jo kaiken opintotuen ja ettei ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen, koska edes ensimmäinen ehto ei täyty... Kysynpähän vaan perkele. :roll:

Tietysti syytän tästä paskasta itseäni, sitä etten vaan osaa elättää itseäni vaan hakkaan gradun kanssa päätä seinään. Olen kokenut, että selviän arjesta lääkkeillä ja terapialla, mutta koska käytin jo Kelan korvaamat 200 terapiakertaa ja yhden stipendin päälle, mun pitäisikin nyt keksiä jostain joku lääkäri keksimään mulle parempi ja tehokkaampi hoitomuoto. Mieluummin heti, jotta saisin sen gradunkin valmiiksi.
Mewril
 
Viestit: 455
Liittynyt: 06.01.2016 22:14

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 25.10.2020 17:39

Ainaiset huolimattomuudet toimeentulotukihakemusten käsittelyssä! Syyskuun tuki oli kyllä alun perin laskettu oikein olemassaolevien tietojen pohjalta, mutta kun tilanne yllättäen muuttui kuun lopulla, kehotin huomioimaan syyskuun laskelmaan vaikuttavan muutoksen lokakuun laskelmassa. Sen sijaan, että liikamaksu olisi vähennetty lokakuun tuesta, sainkin lokakuussa lisää liikamaksua. Pyysin tt-tuen tarkistusta, mutta tarkistus tehtiin väärin, joten pyysin uutta tarkistusta. (Sitä ei ole vielä tehty.) Nyt pelkään, että nämä aiemmat virheet johtavat mahdollisesti uuteen virheeseen marraskuussa. Tänä syksynä nimittäin maksetaan ilman eri hakemusta väliaikaista epidemiakorvausta tietyt ehdot täyttäville tt-tuen saajille. Olen oikeutettu kyseiseen korvaukseen joka kuukausi. Mutta jos marraskuussa saan kielteisen tt-tukipäätöksen noiden aiempien liikamaksujen vuoksi, niin taas alkaa hirveä selvittely. Päätös epidemiakorvauksestahan tehdään nimenomaan myönteisen tt-tukipäätöksen pohjalta. Inhottavaa ajatella, miten moni jää nuolemaan näppejään, kun ei osaa pitää puoliaan.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 29.01.2021 14:51

Ensimmäisen kerran jouduin tekemään valituksen Kelan oikaisuvaatimuskeskukseen, kun etuuskäsittelijä ei pitänyt huomautustani aiheellisena. Viime kuukausien palkkatuloni ovat olleet niin vähäisiä, etteivät ne ole ylittäneet suojaosaa, joten niiden ei pitäisi vaikuttaa toimeentulotuen määrään ollenkaan. Koska joulukuun laskelmassa tuota vähäistä tuloa ei ollut huomioitu (koska päätös oli tehty ennen palkan näkymistä tulorekisterissä), tammikuun tuloksi laskettiin kahden kuukauden palkka, mutta vain yhden kuukauden suojaosa! Käytännössä tämä merkitsee sitä, ettei kuukauden palkasta jäänyt minulle käteen edes sitäkään vähää, mikä esim. lahjana saadun tuloylijäämän vyöryttämisestä seuraavalle kuukaudelle jäisi. Oikaisuvaatimuskeskuksessa käsittely kestää toista kuukautta. Toivottavasti saan (myönteisen) päätöksen ennen ajoneuvoveron eräpäivää.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Valita Kelasta

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 12.04.2022 10:37

Yleensä ongelmat Kelan kanssa johtuvat etuuskäsittelijöiden huolimattomuudesta toimeentulotukipäätöksiä tehdessä, mutta nyt koko saamarin automaattinen järjestelmä on mokannut työmarkkinatuen maksun. Minun piti tehdä eilen työttömyysajan ilmoitus edeltäviltä neljältä viikolta, mutta järjestelmä ei sallinut minun tehdä sitä enempää kuin kahdelta ensimmäiseltä viikolta, vaikka minulla on Kelan itsensä tekemä uusi päätös työmarkkinatuesta uuden työvoimapoliittisen lausunnon perusteella ja sen mukainen ohje tehdä ilmoitus 10.4. asti aikaisintaan 11.4.

Kun aloin selvitellä asiaa, kävi ilmi, että Kelaan oli saapunut samana päivänä kaksi työvoimapoliittista lausuntoa. Ensimmäisessä sanottiin kuntouttavan työtoiminnan päättyneen 27.3. ja mainittiin, että sen jälkeistä aikaa varten tulee toinen lausunto. Tuossa toisessa sanottiin, ettei työmarkkinatuen maksamiselle ole estettä. Järjestelmä katkaisi hakuajan ensimmäisen lausunnon perusteella eikä toisesta lausunnosta huolimatta lisää voi hakea ennen kuin 27.3. asti kertynyt tuki on maksettu. Kelan asiointipisteen asiakaspalvelija ei edes osannut sanoa, onnistuuko loppujen kahden viikon haku huomennakaan, jolloin maksu tulee, vai muuttaako järjestelmä ilmoitusajan automaattisesti kaksi viikkoa myöhemmäksi eli siihen, kun maksetuista päivistä on kulunut neljä viikkoa. Siinä tapauksessa työttömyysajan ilmoitus täytyy tehdä paperilla eikä sähköisessä asiointipalvelussa. :x
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron