Rokotuksista

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Erihanna » 20.10.2018 12:35

Rokotekriittisyys (tai rehellinen rokotekielteisyys) on nouseva ilmiö, tai ehkä siitä puhutaan vain enemmän kuin aiemmin, kun sosiaalisessa mediassa on helppo jakaa mielipiteitä ja riipaisevia tarinoita. Itse pidän rokotteita yhtenä lääketieteen suurimmista keksinnöistä, ja vaikka totta on, että rokotebisneksessä pyörivät isot rahat, rokoteohjelman rokotteet ovat hyöty-haitta-suhteiltaan ja kustannusvaikutuksiltaan varsin tarkoin harkittuja. Toisaalta rokotteita markkinoidaan raivokkaasti tunteisiin vedoten - kesällä radiossa pyöri puutiaisaivokuumerokotemainos, jossa sydäntäriipaisevan painokkaalla äänellä kerrottiin taudista, johon EI OLE HOITOA - ja sai varmaan monen ottamaan rokotteen, joka kuitenkin on suositeltu vain tietyillä maantieteellisillä alueilla pidempään oleskeleville.

Itse olen ottanut kaikki rokoteohjelman rokotteet, lisäksi työn takia B-hepatiitin (veriteitse tarttuvien infektioiden ehkäisemiseksi) ja vuosittaisen influenssarokotteen vajaan 10 vuoden ajan. Lapsi on saanut myös kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotteet ja omakustanteisesti 2 vesirokkorokotetta silloin, kun se ei vielä kuulunut rokoteohjelmaan. Aikanaan hän tulee saamaan myös HPV-rokotteen (joka on varsinainen helmi! suojaa syövältä <3 ). Tuntuisi kamalalta, jos lapsi sairastuisi rokotuksilla ehkäistävään tautiin siksi, etten olisi huolehtinut hänen suojaamisestaan.

Mitä mieltä olette?
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 20.10.2018 22:44

Erihanna kirjoitti:Aikanaan hän tulee saamaan myös HPV-rokotteen (joka on varsinainen helmi! suojaa syövältä <3 ).

Ovatko siis nämä tiedot vanhentuneita tai muuten vääriä? :?
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Erihanna » 26.10.2018 16:06

^Elina Hytönen, jolla ei ole länsimaisen lääketieteen koulutusta, ei ole tosiaankaan minkään sortin asiantuntija HPV-rokoteasioissa. WHO:n sivuilla on laajalti tietoa rokotuksen hyödyistä ja turvallisuudesta englanniksi, THLtarjoilee samaa tietoa suomeksi.

WHO:n sivuilta:
Where HPV vaccination programmes have been implemented effectively, the benefits are already very apparent. Several countries that have introduced HPV vaccines to their immunization programme have reported a 50% decrease in the incidence rate of uterine cervix precancerous lesions among younger women. In contrast, the mortality rate from cervical cancer in Japan, where HPV vaccination is not proactively recommended, increased by 3.4% from 1995 to 2005 and is expected to increase by 5.9% from 2005 to 2015. This acceleration in disease burden is particularly evident among women aged 15–44 years.


WHO haitoista:
Since licensure in 2006, over 270 million doses of HPV vaccines have been distributed. GACVS first reviewed the safety data in 2007,12 and subsequently in 2008,13 2009,14 2013,15 2014,16 and 2015.17 Early on, the Committee was presented signals related to anaphylaxis and syncope. The risk of anaphylaxis has been characterized as approximately 1.7 cases per million doses, and syncope was established as a common anxiety or stress-related reaction to the injection. No other adverse reactions have been identified and GACVS considers HPV vaccines to be extremely safe.


Näkisin tiukan HPV-rokotusten vastustamisen myös pelkona siitä, että se villitsee nuoria suojaamattomaan seksiin, mikä on tietysti täytää pas*apuhetta. Neitsytlupaus avioliittoon asti ei estä saamasta HPV:tä (voi tarttua limakalvokontaktina myös vanhemmasta lapseen tai vaikka suudellen).
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 17.11.2018 13:07

^ Englanninkielisiin teksteihin perehtyminen tuottaa niin paljon tuskaa, että jätän yleensä väliin. En siis ole edes vilkaissut noita Elina Hytösen lähteitä. Artikkelin luotettavuushan on loppujen lopuksi enemmän kiinni lähteiden luotettavuudesta kuin kirjoittajan omasta asiantuntemuksesta. En siis esim. tiedä, ovatko nuo mainitut yli 200 eurooppalaista lääkäriä sellaisia, jotka myös Suomessa tunnustettaisiin lääkäreiksi. Kuitenkin WHO:n tutkimustuloksista tulee mieleen, että maailmanlaajuisesti tilanne voi olla aivan erilainen kuin Euroopassa. Hytösen artikkelin mukaan pari niistä virustyypeistä, joihin rokote tehoaa, on Euroopassa melko harvinaisia. Jos ne vaikkapa Amerikassa ovat yleisiä, on rokotuksella siellä aivan eri vaikuttavuus kuin täällä. Silloin molemmat voivat olla tavallaan oikeassa.

Olisi kiva, jos joku osaisi vähän avata noiden Hytösen lähteiden luotettavuutta! En pidä itseäni varsinaisesti rokotevastaisena, vaan yritän suhtautua samalla kriittisyydellä sekä "viralliseen totuuteen" että vastakkaisiin näkemyksiin. Välillä se vain on minulle liian vaikeaa.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Erihanna » 17.11.2018 16:34

Hytösen lähteet ovat pääasiassa nettilehtiä (Health Impact News, Natural News ym.) ja jopa Rokotusinfon facebook-postaus. :roll: Health Impact Newsia luonnehditaan tiedevastaiseksi / pseudotiedesivustoksi, Natural News on samaa sorttia ja lisäksi erikoistunut mm. lisäravinteiden myyntiin.

Hytösen väite siitä, että rokote tehoaisi Euroopassa harvinaisiin viruksiin on sikäli puppua, että tutkittaessa HPV:n aiheuttamia syöpämuutoksia erityisesti virusmuodot 16 ja 18 sekä 45 olivat ympäri maailman ne, jotka aiheuttivat eniten tautia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5034816/
Nykyisin käytössä olevat rokotteet suojaavat HPV16- ja 18-viruksilta, ja toinen (9-valenttinen) myös HPV45-virukselta.

Koko ajan saadaan lisää dataa siitä, että maissa, joissa rokoteohjelma on aloitettu vuosia sitten, on kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus laskenut rajusti. Australia tässä yhtenä esimerkkinä.

HPV-rokote suojaa myös poikia, koska HPV voi aiheuttaa myös pään ja kaulan alueen, peniksen ja peräaukon syöpiä. Jatkossa olisikin järkevää rokottaa myös pojat.
Erihanna
 
Viestit: 328
Liittynyt: 01.01.2016 12:54

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja älinä » 19.01.2019 19:36

Mua rassaa, kun rokotekeskustelussa rokotteiden kyseenalaistaminen on merkki hyvästä, kriittisestä suhtautumisesta ja perustelut tähän on monesti aika kyseenalaisia. Rokotesuositusten noudattaminen taas on junttia, vähän yksinkertaista ja sinisilmäistä. :roll:

Ite meen yleisen rokotusohjelman ja THL:n suositusten mukaan, niin itseni kuin lapsen kanssa. Mulla on vahva luotto yleiseen rokotusohjelmaan ja sen takana olevaan tutkimusnäyttöön ja mulla ei ole aikaa eikä mielestäni myöskään osaamista itse arvioida niitä tutkimuksia yhtä laajasti ja tehdä niiden perusteella päätöksiä, tämä siis vaikka itse olen terveydenhuoltoalan ammattilainen.
älinä
 
Viestit: 206
Liittynyt: 22.01.2016 11:01

Re: Rokotuksista

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 24.01.2022 12:18

Yllättävää, ettei kukaan ole palannut tähän ketjuun nyt, kun koronarokotukset jakavat kansaa niin voimakkaasti!

Otin kaikki kolme koronarokotetta, koska arvioin hyödyt selvästi haittoja suuremmiksi. Silti haitat mietityttävät. Ensimmäisestä piikistä ei tullut muuta kuin pistoskohdan kipu. Muutamia tunteja toisen piikin jälkeen tuli lisäksi aivan järjetön väsymys. Onneksi se hellitti jo seuraavana päivänä. Kolmannen piikin jälkeen ensin yllätyin, kun väsymystä ei tullutkaan, mutta muutaman päivän päästä... hirveä väsymys ainakin viikon! Kärsin kyllä jonkinasteisesta väsymyksestä kroonisesti, sillä ferritiiniarvoni ei noussut puolen vuoden rautakuurilla riittävästi ja nyt olen joutunut tahtomattani olemaan jonkin aikaa kokonaan ilman rautalisää (odottelen Kelan maksusitoumusta) mutta tämä rokotuksenjälkeinen väsymys oli ihan eri luokkaa. Nukuin pitempiä yöunia kuin normaalisti, mutta silti jouduin välillä pötköttelemään iltapäivällä sängyssä, kun en jaksanut edes istua neulomassa. Nyt alkaa helpottaa, mutta toki vielä viime yönäkin nukuin lähemmäs yhdeksän tuntia.

Jos rokotehaitat jäävät tähän, niin kaipa se sitten on sen arvoista. On kuitenkin järkeenkäypää olettaa, ettei kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia koskaan osata yhdistää rokotteeseen, vaikka ne siitä johtuisivatkin. Varsinkin, jos kyse on jonkin ilman rokotusta olemassa olevan vaivan pahenemisesta.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron