Aktiivimalli

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä. Voit lukea viestejä rekisteröitymättä mutta osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä.

Aktiivimalli

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 20.01.2018 12:57

Työttömyysturvan aktiivimallissahan tavoite on ihan järkevä: on kohtuullista odottaa etuutta nauttivilta jonkinlaista yrittämistä. Mallin aktiivisuuskriteerit vain ovat pahemman kerran epäonnistuneita ja epäreiluja. Millainen aktiivimalli olisi reilu? Miten nykymalli vaikuttaa teidän elämäänne? Oletteko havainneet mallissa muitakin epäkohtia kuin ne, jotka uutisissa on nostettu esille?

En usko, että pystyn täyttämään aktiivisuusehdon. Silti käytettävissäni on tulevaisuudessa saman verran rahaa kuin ennenkin, koska saan sitten vastaavasti enemmän toimeentulotukea. (Kirjoitin ensin "yhtä paljon" mutta vaihdoin ilmaisua, sillä melkoista kituuttamistahan se on näin vähällä.) Siskoni on paljon minua yritteliäämpi; hän on hakenut todella monia työpaikkoja ja päässyt haastatteluihinkin, mutta kun ei ole tärpännyt, niin hänen tulonsa uhkaavat laskea kun hän ei saa toimeentulotukea. Epäreilua.

Kyllä minäkin teen jotain työllistymistä edistävää. Olen menossa uusimaan vanhentuneen työturvallisuuskorttini (jota monissa työpaikoissa vaaditaan), kun eräs työllisyyshanke maksaa kurssin. Tämä ei kuitenkaan ole aktiivisuusehtoon laskettavaa "työllistymistä edistävään palveluun" osallistumista, koska kurssi ei ole TE-toimiston järjestämä! :roll:

Jotta malli voisi toimia, pitäisi ensin poistaa päivärahojen maksuun lyhytkestoisen työn takia tuleva viive. Muutaman tunnin työkeikka ei edes tuota niin paljon palkkaa, että päiväraha siitä pienenisi, mutta silti työnteko voi viivästyttää päivärahan maksua niin paljon, ettei siihen mitenkään ole varaa. Ja koska liikkuvuusavustusta maksetaan vain yli kahden kuukauden työsuhteisiin, ei ole mitään mieltä lähteä toiselle paikkakunnalle muutaman tunnin takia ja kuluttaa puolet palkastaan työmatkoihin. Nykyisen aktiivimallin mukaan näin pitäisi tehdä. :x (Olen nähnyt useita työpaikkailmoituksia, joihin vastaisin jos ne olisivat kotipaikkakunnalla, mutta ei kannata matkustaa.)
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Aktiivimalli

ViestiKirjoittaja Eva » 21.01.2018 09:24

Minusta kaikki palkallinen työ pitäisi hyväksyä tuntipalkasta riippumatta sekä työajan kestosta, nykyäänhän vaaditaan n.10e/h ja 18h että se hyväksytään.
Entäpä esim, jos saat vihdoista viimein "sadannella kerralla" työtä puhelinmyyjänä ,mutta puhelinmyyjän työ jossa tunti palkka ei täyty jätetäänkin hyväksymättä ja taas saat reilusti "raippaa" ja työmarkkinatukeasi pienennetään kun et mukamas ole ollut aktiivinen ja täyttänyt ehtoja??

Haet työpaikkoja, ja ehkä pääset joihinkin haastatteluihin, mutta et tule valituksi - jälleen työttömyysrahaasi pienennetään kun et tee tilanteesi eteen mtn??
Saman voisi kärjestää; Haet koulupaikkaa,käyt soveltuvuuskokeissa (maksullisissa esim 65e), saat kirjeen ja pääset jatkohaastatteluun, jonka jälkeen tehdään itse oppilasvalinnat, mutta et tulekaan valituksi kouluun??
Jälleen rahaasi pienennetään väittäen että et ole tehnyt mtn työttömyytesi eteen.. :? :?

Te-toimiston kursseja/työkokeilua yms, pitäisi järjestää enemmän sekä semmoisia jotka oikeasti auttaisi,tukisi eri ammattiryhmiä esim päivittämään tietoa/työkokemusta omalta alalta sekä ohjaamaan ihmisiä, joilla ei vielä ammattitutkintoa ole - eli mikä ala kiinnostaisi,terveys sallisi ja jota pääsisi harjoittelemaan pienellä palkalla muutamaksi kk (en puhu työmarkkinatuesta) vaan oikeasta palkasta, joka on isompi kuin työmarkkinatuki.

Mallia pitäisi kyllä aika paljon uudistaa sekä helpottaa,jotta yhä useampi täyttäisi näitä vaatimuksia.
Eva
 
Viestit: 9
Liittynyt: 30.12.2015 20:45

Re: Aktiivimalli

ViestiKirjoittaja Täti Moonika » 02.03.2018 13:50

Tajusin juuri, että pahimmillaan tämä aktiivimalli vaikuttaa jopa päinvastaisesti eli passivoi. Niin kauan kun olen kokonaan työttömänä, työmarkkinatuen leikkaus ei toimeentulotuen takia vaikuta käteen jäävään tuloon. Sen sijaan lyhyt työkeikka saattaa käytännössä olla taloudellisesti kannattavampi täyttä kuin leikattua työmarkkinatukea saadessa. Mitä isompi osa tulosta muodostuu toimeentulotuesta, sitä enemmän pitää ansaita palkkatuloa ennen kuin siitä jää jotain käteen. Viisikymppiä kuussa on suojaosaa, mutta sen yli menevästä osasta toimeentulotuki leikkaantuu, vaikka työmarkkinatuki leikkaantuu vasta yli kolmensadan tuloista. Ei työnteolla sentään miinukselle jää, mutta miksi vaivautua, jos ei jää merkittävästi plussallekaan? Eri asia silloin, jos voi perustellusti odottaa lyhyiden työpätkien vaikuttavan ratkaisevasti myöhempään pitkäaikaiseen työllistymiseen. Silloin palkka on toisarvoinen, mutta kaikissa tapauksissa se ei todellakaan ole.
Täti Moonika
 
Viestit: 470
Liittynyt: 18.01.2016 16:06

Re: Aktiivimalli

ViestiKirjoittaja Säätämä » 28.03.2018 08:42

Enpäs täyttänyt ehtoja minäkään, mutta toimeentulotuki paikkaa leikkautuvaa työmarkkinatukea. Mietin aiemmin yrittäjyyskurssille menoa, sillä olen miettinyt sivutoimista yrittäjyyttä laskutuspalveluita käyttäen, ihan sillä, ettei tarvitsisi itse noita paperinpyörittelyjä hoitaa. Päätin sitten olla menemättä, koska kurssi olisi ollut todella hankaliin aikoihin (perjantaisin klo 18-21) eikä sillä olisi aktiivisuuskaan täyttynyt. Lisäksi minulle kerrottiin, että laskutuspalveluja käyttävä katsotaan yleensä suoraan yrittäjäksi, eikä näin ole oikeutettu työttömyysetuuteen, vaikka tienaisi vaan muutaman kympin kuussa. Kyllä minä sen aktiivimallin vaatiman nelisensataa saisin yrittämällä kokoon, mutta miksi vaivautuisin, kun menetän kuitenkin työttömyysetuuden? :roll:
Säätämä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03.07.2017 13:34


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron