^ Hei samat sanat jotenkin! Norwegian woodia en ole lukenut (leffa oli kyllä toooosi hiiiiidas ja jäi kesken), vaan tutustuin Murakamiin sen juoksukirjan kautta. "Mistä puhun kun puhun juoksemisesta" oli kirja, josta ihan todella olisin halunnut tykätä! Olisin niin kamalasti halunnut hurahtaa juoksemiseenkin sen takia. Ihan jopa ostin sen, koska olin varma, että huippukirjailijan tuon niminen kirja on väistämättä hyvä. Mutta e-hei. Se oli ihan käsittämättömän tylsä, ajan tuhlausta, ja todellakin jäi kesken, vaikka yritin hampaat irvessä tankata sitä, ohutta läpyskää. Se kirjoitti totaalisesti vaan itsestään, kirjoittamisessaan, istumisestaan, juoksemisestaan. Muka-vähättelevästi ja -nöyrästi, mutta läpi paistoi tosi räikeästi sellainen "minä olen nero"-asenne. Tosi puuduttavaa. Olin odottanut jotain filosofisempaa esseilyä, enkä pelkkää arkea ja kierrosaikoja. Ehkä tuo kokemus kovien odotusten musertumisesta pilasi koko äijän ja sen kirjoitustyylin.
Yritin nimittäin lukea 1Q84:ää joskus myöhemmin, vaikka siitäkin on nyt kyllä jo aikaa. Siinä oli joku kirjailijahahmo ja joku toinen jolla oli joku tosi nerokas idea, ja minusta se kuvio oli taas jotenkin ihan niin kuin sen kirjailijan omaa nerouden juhlintaa... Siinä oli jotain ärsyttävää, tarpeettoman hidasta ja muka-arvoituksellusta niin ettei itseä sitten enää kiinnostanutkaan miten siinä käy. Ja se agenttityyppinen naiskuviokin oli jotenkin ärsyttävä, en vaan muista miten. Se tunnelmanluonti ei jotenkin vedonnut minuun. Kuvailtiin jotain sukkahousuja ja muuta. Ehkä se rytmi ja tyyli toimisi japaniksi paremmin. Tosin huom! Täytyy myöntää, etten jaksanut kirjasta varmaan kuin neljänneksen. Ehkä en päässyt asian ytimeen ja se olisi ottanut valtaansa kun vaan olisin malttanut.
Juoksukirjan syytä!